Konkrēts lēmums komisijā tiks pieņemts tuvākajā laikā, jo šodien tajā nebija pietiekama deputātu kvoruma.
Trešdien komisija bija plānojusi skatīt grozījumus Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā, kas paredz normu par īpašo atbalstu saistībā ar valsts nekustamā īpašuma Rīgā, Marijas ielā 7 atsavināšanā iegūtajiem līdzekļiem. Norma paredzēja, ka VAS "Valsts nekustamie īpašumi" īpašuma atsavināšanas rezultātā iegūtos līdzekļus pēc faktisko atsavināšanas izdevumu atskaitīšanas ieskaita valsts budžeta ieņēmumos.
Juridiskais biroja pārstāvji trešdien komisijā vērsa uzmanību, ka no juridiskās sistēmas viedokļa likumā nav nepieciešamības ietvert precīzu informāciju, kas notiks ar namu un zem tā esošo zemi, jo tas saturiski neatbilst likuma tēmai.
Tā vieta birojs uzskata, ka var veikt grozījumus likumā "Par rīcību ar nekustamo īpašumu, kas nepieciešams valsts drošības apdraudējuma novēršanai". Ja notiktu šo objektu atsavināšana, tad VAS izsolē iegūtos līdzekļus pēc faktisko izdevumu atskaitīšanas ieskaitītu valsts budžeta ieņēmumos.
To, kā nauda no valsts budžeta tiek tērēta tālāk, varot atrunāt Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā, proti, pasakot, ka valdībai pieņemot atbilstošu lēmumu nauda nokļūtu tur, kur Ukrainai nepieciešams. Versijas naudas tērēšanai varētu būt dažādas, piemēram, Latvijā saražojot kādus produktus, kas nepieciešami Ukrainai. Vienlaikus parlamenta Juridiskā biroja pārstāvji vērsa uzmanību, ka patlaban nevar garantēt, vai kāds Maskavas namu vispār nopirks un kad tas varētu notikt.
Paredzēts, ka iesaistītās puses likuma redakciju vēl precizēs.
Saeimas komisija arī izskanēja konceptuāls atbalsts grozījumiem Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā, kas paredz ziedot Ukrainas valdībai no AS "PrivatBank" iekasējamo 839 986 eiro sodanaudu.
2022.gada 20.maijā Finanšu un kapitāla tirgus komisija un "PrivatBank" (patlaban AS "Amber Assets") noslēdza administratīvo līgumu, ar kuru AS "PrivatBank" tika piemērota sankcija - soda nauda 893 986 eiro apmērā par pārkāpumiem noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas jomā.
Atbilstoši administratīvajam līgumam soda naudas samaksas termiņš ir jūnijs. Minētā soda nauda 893 986 eiro apmērā būtu jāpārskaita Latvijas budžeta kontā.
Saskaņā ar "Amber Assets" sniegto informāciju, naudas līdzekļi no kuriem ir iespējams veikt soda naudas samaksu, atrodas Ukrainas kredītiestādēs.
"Amber Assets" ir vērsies pie Ukrainas Ministru kabineta ar lūgumu piešķirt atļauju veikt attiecīgos naudas pārvedumus ārpus Ukrainas, tomēr šāda atļauja līdz šim brīdim nav saņemta. Attiecīgi AS "Amber Assets" nevar izpildīt savas administratīvajā līgumā noteiktās saistības pret Latviju par soda naudas samaksu.
Ņemot vērā ģeopolitisko situāciju, kā arī sākto "Amber Assets" likvidācijas procesu, šobrīd nav iespējams paredzēt vai Latvija vispār jebkad varētu saņemt tai pienākošos naudas līdzekļus 893 986 eiro apmērā.
Līdz ar to, ņemot vērā naudas līdzekļu atrašanos Ukrainā un Latvijas īstenoto atbalstu Ukrainai, ar šo Latvijas valstij piekritīgo naudas līdzekļu soda naudas apmērā ieskaitīšanu Ukrainas valdības budžetā, būtu iespējams sniegt papildus atbalstu Ukrainas sabiedrībai.
Grozījumi paredz, ka valstij piekritīgos maksājumus valsts budžetā var nodot bez atlīdzības Ukrainas valdības īpašumā - vispārējam atbalstam Ukrainas sabiedrībai. Lēmumu par valstij piekritīgo maksājumu nodošanu katrā konkrētajā gadījumā pieņemtu Ministru kabinets.
Jau ziņots, ka valdība martā apstiprināja Satiksmes ministrijas (SM) sagatavoto rīkojuma projektu, kas paredz Maskavas namu nodot Finanšu ministrijas (FM) īpašumā, kura pēc tam to pārdotu izsolē.
Savukārt VAS "Valsts nekustamie īpašumi" (VNĪ) ir lielākais valsts īpašumu pārvaldītājs ar pieredzi nekustamo īpašumu apsaimniekošanā, iznomāšanā, ēku uzturēšanai nepieciešamo pakalpojumu sniedzēju piesaistīšanā. VNĪ veic arī FM valdījumā esošo valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšanu.
Saeima šogad 11.janvārī galīgajā lasījumā pieņēma likumu "Par rīcību ar nekustamo īpašumu, kas nepieciešama valsts drošības apdraudējuma novēršanai", kas nosaka tā dēvētā "Maskavas nama" pārņemšanu valsts īpašumā.
Likuma mērķis ir garantēt Latvijas valsts drošību, tostarp nepieļaut un savlaicīgi novērst demokrātiskās valsts iekārtas apdraudējumu.
Pēc autoru - Nacionālās drošības komisijas (NDK) - paustā, likums nodrošinās, ka tiek pārtrauktas kultūras pasākumu un interešu izglītības aizsegā "Maskavas namā" notiekošās Latvijas nacionālo drošību apdraudošās politiskās aktivitātes, tiek likvidēts "Maskavas nams" kā Krievijas tautiešu politikas "zīmols" un tiek novērsts apdraudējums Latvijas valstiskumam un nacionālajai drošībai.