Mājas virtuve
RU Piektdiena, 7. Februāris Rīt: Nelda, Ricards, Rihards

Cilvēki stāv zem lietus un salst: kāpēc Rīgā pieturvietās noņemtas nojumes?

Rīgas domes vadītāju motivācija rīdziniekiem nav skaidra. Iedzīvotāji aicina pilsētas vadību neeksperimentēt un likt mierā sabiedriskā transporta pieturvietu nojumes. Kas īsti notiek?

Varētu pasmieties, skatoties, kādu ažiotāžu galvaspilsētas saimnieki ir sacēluši ap nojumēm sabiedriskā transporta pieturvietās. Taču pasažieriem, kuri, gaidot autobusu, trolejbusu vai tramvaju, mirkst rudens lietū, salst ziemas sniegputenī un ģībst vasaras karstajā saulē, smiekli nenāk.

“Ziema ir pilnā sparā, bet nojumes sabiedriskā transporta pieturvietās atkal ir noņemtas,” sašutuši ir rīdzinieki. “Pie pieturas 11. novembra krastmalā gaišā dienas laikā piebrauca automašīna un demontēja stikla paviljonu,” stāsta aculiecinieki. Šeit daudz cilvēku pārsēžas uz citiem transporta veidiem, pieturā vienmēr ir daudz ļaužu.

Pieturvietā pie tirdzniecības centra “Plaza” daudzus gadus bija solīda nojume, zem kuras no lietus varēja patverties 20-30 cilvēki. To nojauca, bet jaunu tā arī neuzcēla. Tikmēr Purvciemā strādnieki jaunu nojumi pieturvieta uzstādīja, taču nepagāja ne dažas nedēļas, kad to atkal demontēja. Līdzīgi notiek arī citos galvaspilsētas rajonos. Tie, kas regulāri pārvietojas ar sabiedrisko transportu, šīs dīvainās manipulācijas pieturās vēro jau četrus gadus...

Bez jumta virs galvas

Pāršķirstot savus arhīvus, mēs atradām sižetu īstam detektīvstāstam – ar intrigu un neparedzamu finālu.

2021. gada pavasarī kā pēc ļauna burvja nūjiņas mājiena sabiedriskā transporta pieturvietās sāka pazust nojumes – bez jebkādiem paskaidrojumiem.

Toreiz mums izdevās noskaidrot, ka līgums starp Rīgas domi un vides reklāmas uzņēmumu JCDecaux, kas šīs nojumes uzstādīja, ir beidzies. Pilsētas vadība pagarināt līgumu nepiedāvāja, tāpēc uzņēmums deva rīkojumu nojumes demontēt – no desmitiem pieturvietu centrā, Ķengaragā, Bolderājā. Pavisam galvaspilsētā ir 1700 pieturvietas, un tikai trešdaļa no tām bija aprīkotas ar nojumēm. Paveicās tām, kurās bija saglabājušies primitīvi, bet izturīgi padomju laika paviljoni – trīs sienas un jumts.

Kāpēc pašvaldība nepagarināja sadarbību ar uzņēmumu, kas gadiem ilgi nodrošināja ērtības galvaspilsētas iedzīvotājiem un viesiem, netika atklāts. Uzņēmums JCDecaux iepriekš bija uzstādījis paviljonus pieturās atbilstoši Eiropas pilsētu standartiem – ar nosacījumu, ka ienākumi no tajos izvietotās reklāmas tiks novirzīti uzņēmumam. Iespējams, pusēm neizdevās vienoties par šī pasākuma finansiālo pusi.

Vai arī attiecīgais pašvaldības dienests vienkārši palaida garām laiku, kad beidzās līguma termiņš, jo tobrīd pašvaldības dzīlēs notika aktīva kadru rotācija, kas turpinās vēl joprojām, un ierēdņiem, saprotams, parasto rīdzinieku problēmas ir svešas.

Tad Rīgas dome, kuras stilā ir vērienīgi projekti un skaļas prezentācijas, priecīgi paziņoja par jauna dizaina nojumju izstrādi, kurām vizuāli jāiekļaujas pilsētvidē, jāpasargā no sliktiem laikapstākļiem un jābūt pieejamām visām iedzīvotāju kategorijām.

Tika izveidota darba grupa, notika nojumju projektu konkurss un iedzīvotāju diskusija. Tika apstiprināts 1. variants: konstrukcijas ietilpība, laba redzamība un aizsardzība no sliktiem laikapstākļiem. Iespējams, visu procesa dalībnieku darbs tika apmaksāts no pilsētas budžeta.

Pēc tam tika solīts nākamajā gadā (2022. gadā!) pakāpeniski nomainīt VISAS novecojušās pieturvietas, uzsākot uzstādīt 148 jauna tipa nojumes.

Gadu pēc nojumju demontāžas, 2022. gada maijā, mēs uzdevām Rīgas domei jautājumu: “Kādā stadijā ir nojumju uzstādīšana?”. Atbilde: “Pagaidām vēl nav iespējams precīzi norādīt laika posmu, kad pašvaldība sāks būvēt/uzstādīt jaunās pieturvietas. RD Satiksmes departaments (iepriekšējais nosaukums – autores piezīme) bija izsludinājis iepirkumu par sabiedriskā transporta pieturvietu nojumju projektēšanu un būvniecību. Neviens piedāvājums netika iesniegts...”.

Pagāja gads, tad vēl viens, un rīdzinieki jau zaudēja jebkuru cerību sagaidīt, kad sabiedriskā transporta pieturvietās beidzot varēs patverties no sliktiem laikapstākļiem. 2024. gada martā Rīgas dome uz mūsu pieprasījumu sniedza vēl vienu atbildi: “Rīgas dome meklē iespējas, kā pēc iespējas ātrāk atjaunot demontētās nojumes sabiedriskā transporta pieturvietās. Pēc nesekmīgiem iepirkuma piedāvājumiem uzņēmumi tiks aicināti uzstādīt un uzturēt paviljonus sabiedriskā transporta pieturvietās ar tiesībām izvietot reklāmu”.

Bingo! 2024. gadā mēs atgriezāmies pie tā, no kā atteicāmies 2021. gadā. Tikmēr cilvēki turpina mirkt un salt...

Par agru nopriecājāmies

Sabiedriskā transporta pieturvietās pamazām saka atgriezties vecā dizaina nojumes – ar Rīgas siluetu uz aizmugurējās sienas un šauru metāla soliņu. Taču, kā izrādījās, priecāties bija pāragri. Galvaspilsētas saimnieki savus grandiozos plānus nebija aizmirsuši.

2024. gada jūlijā Rīgas dome izsludināja izsoli par nomas tiesību iegūšanu sabiedriskā transporta pieturvietās nojumju un tīkla reklāmas objektu izvietošanai uz 20 gadiem. Bija plānots, ka pirmās nojumes pieturvietās tiks uzstādītas 2024. gada rudenī. Pašvaldība noteica arī konkrētas tehniskās prasības nojumēm: lielumu, dizainu, apgaismojumu, elektronisko tablo un citus tehniskos parametrus, tāpat kā reklāmas izvietošanai.

Turklāt, Rīgas dome solīja, ka jaunajām nojumēm būs īpašs dizains – tās būs lielākas, ērtāk piekļūstamas, ar koka soliem un modificējamiem jumtiem - gan stikla, gan paneļu, gan zaļo jeb augu pārklājuma iespējām. “

Rīdzinieki varas iestāžu jaunos solījumus uzņēma atturīgi. Solīts jau makā nekrīt. Stikla jumti karstā vasarā noteikti neatveldzina, turklāt kurš laistīs un kops tos augus uz jumta, un vai tie jumti augu svaru vispār izturēs?

Kāpēc visas šīs izšķērdības? Uzstādiet ērtus paviljonus un atstājiet pieturas mierā,” saka rīdzinieki....

Atklātajā konkursā par nojumju uzstādīšanu no četriem pretendentiem uzvarēja SIA “Palami”, piedāvājot īsākus uzstādīšanas termiņus un zemāku darbu cenu. Tika lēsts, ka pirmā posma sabiedriskā transporta pieturvietu nojumju novietošanas vai aizstāšanas projektēšanas dokumentācijas izstrāde veidos 12,1 tūkstoti eiro, bet to uzstādīšana un izgatavošana izmaksās aptuveni 1 miljonu eiro. Sanāk aptuveni 16 868 eiro par vienu nojumi (!).

Primāri jaunās nojumes solīja uzstādīt pieturās ar augstāko pasažieru plūsmu visas dienas garumā: Centra rajonā – 11.novembra krastmalā, Merķeļa ielā, Kr. Valdemāra ielā, A. Deglava, Purvciemā – Dzelzavas ielā, Ķengaragā – Latgales ielā, un citās apkaimēs.

Kas atkal nav kārtībā?

Te pēkšņi Rīgas dome nāk klajā ar kārtējo paziņojumu, ka tā ir spiesta uz laiku apturēt nojumju nomaiņu sabiedriskā transporta pieturvietās. Pašvaldībā pastāv bažas, ka nav ievērotas būtiskas būvju uzstādīšanas un izgatavošanas prasības – mehāniskā stiprība un stabilitāte, jo metāla konstrukciju detalizāciju ar būtiskiem konstrukciju mezgliem nav izstrādājis sertificēts ēku būvkonstrukciju projektētājs, līdz ar to netiek nodrošināts konstrukcijas drošums, ekspluatējamība un ilgizturības līmenis.  

Būvuzraugs pārbaudē konstatējis nopietnus trūkumus, un pašvaldība kā prasīgs pasūtītājs nevar pieņemt šādu darbu kvalitāti.

Savukārt būvuzņēmējs SIA “Palami” visas pretenzijas par nojumes kvalitāti un uzticamību noliedz, apgalvojot, risinājumu esot izstrādājuši sertificēti speciālisti, un visi slodzes un kvalitātes darbi esot pārbaudīti. Uzņēmums uzskata, ka nojumju uzlikšana apturēta, jo konkurenti cenšoties viņus apmelot.

Lai pārliecinātos par nojumju kvalitāti un atbilstību drošības prasībām, pašvaldība pasūtījusi neatkarīgu būvekspertīzi no SIA "AB Clausen Latvia". Ekspertīzē tiks veikts nojumju dokumentācijas izvērtējums, pārbaudīta tās atbilstība līguma nosacījumiem un normatīvo aktu prasībām. Vienlaikus tiks veiktas arī nojumju konstruktīvo elementu pārbaudes.

Ja pašvaldība negūs pilnīgu pārliecību par uzņēmēja spējām piegādāt drošas un kvalitatīvas pieturvietu nojumes, tā apsvērs iespēju sludināt jaunu iepirkumu.

Kamēr problēma tiek risināta, cilvēki atkal paliks bez nojumēm! Vai tiešām nevienam pašvaldībā neienāca galvā, ka labāk būtu vispirms vienoties ar pašreizējo nojumju īpašnieku par esošo nojumju saglabāšanu, kamēr tiks uzstādītas jaunās!

Un tāda iespēja bija. Uzņēmums JCDecaux Latvija bija gatavs pagarināt līgumu ar pilsētas domi ar nosacījumu, ka pieturvietās tiks izvietota reklāma. Taču vienošanās netika panākta. Tuvākajā laikā plānots demontēt vēl 200 nojumes.

Visa šī ņemšanās uzskatāmi parāda, kā pašvaldības iestādes izturas pret iedzīvotājiem. Taču šie cilvēki, kas jau četrus gadus ir mirkst un salst sabiedriskā transporta pieturās, ir vēlētāji. Interesanti, vai jūnijā gaidāmajās pašvaldību vēlēšanās viņi balsos par tiem, kas viņus atstājuši bez jumta?

Eva GAILE

Notiek ielāde
Notiek ielāde
Notiek ielāde