SM norāda, ka autotransports pēc pieprasījuma plānots kā neregulārs pārvadājums, lai tādējādi risinātu transporta nabadzību, ko varēs izmantot iedzīvotāji. Nepieciešamais finansējums dispečerdienesta un aplikācijas izstrādei prognozēts 300 000 eiro apmērā ar pievienotās vērtības nodokli (PVN).
Autotransportu būs iespējams pieteikt iepriekš no virtuāli izveidota punkta aplikācijā vai ar dispečeru dienesta starpniecību. Paredzēts, ka plānošanas reģioni izveidos un uzturēs dispečeru dienestu, kā arī izstrādās maršrutu plānu. Aplikācijā būs iezīmētas zonas, kurās autotransports pēc pieprasījuma tiek nodrošināts un noteikts laiks, cik iepriekš jāpiesaka brauciens.
Šādā modelī pasažieri tiktu pievesti pie tuvākās reģionālā autobusa vai vilciena pieturas vai uz novada centru pakalpojumu saņemšanai. Šī pasākuma laikā plānots noteikt fiksētu brauciena maksu neatkarīgi no nobrauktā attāluma (zonu princips), kuru pilnībā vai daļēji pašvaldība kompensētu trūcīgām personām.
Plānots, ka pasākumu administrē un nodrošina attiecīgais plānošanas reģions sadarbībā ar vietējām pašvaldībām.
Plānošanas reģiona transporta pakalpojumu grozs papildinās esošos reģionālos maršrutus, bet tas neietilps reģionālo maršrutu tīklā. Tādējādi ar Sociālā klimata fonda palīdzību autotransporta pēc pieprasījuma pakalpojuma laikā paredzēts nodrošināt maršrutu savienojamību, pēc kura darbības beigām valsts radīs iespēju turpināt finansēt šo pakalpojumu.
Pakalpojumu organizēs plānošanas reģioni, izmantojot Sociālā klimata fonda līdzekļus. Plānots, ka plānošanas reģionu autotransporta pakalpojumi nosegs maza skaita pasažieru pieprasījumu ar M1 kategorijas automobiļiem - četrām līdz astoņām sēdvietām.
Paredzēts, ka transports pēc pieprasījuma tiktu nodrošināts ar bezemisiju vai mazemisiju M1 kategoriju transportlīdzekļiem. Lai veicinātu pašvaldības izvēlēties mazemisiju transportlīdzekļus, pasākuma laikā plānots sniegt arī finansiālu atbalstu lēnās uzlādes staciju ierīkošanai. Prognozētais nepieciešamais finansējums transportlīdzekļu iegādei un lēno uzlādes staciju ierīkošanai ir 9,236 miljoni eiro, ieskaitot PVN.
SM skaidro, ka nodrošināt sabiedriskā transporta pakalpojumu savienojamību pret pasažieru individuālajām nepieciešamībām ar katru gadu kļūst arvien lielāks izaicinājums valsts budžeta iespējām, tāpēc teritorijās, kurās ir mazs iedzīvotāju blīvums jāattīsta jauna pieeja pasažieru apkalpošanai, lai uzlabotu ne tikai rentabilitātes rādītājus sabiedriskā autotransporta pakalpojumu sniegšanai kopumā, bet arī potenciāliem pasažieriem rosinātu lielāku pārliecību sabiedriskā transporta uzticamībai.
Likumprojektā ietverti papildu kritēriji maršrutu un reisu izveidei un slēgšanai reģionālās nozīmes maršrutu tīklā, kā arī ar grozījumiem plānots veicināt komercmaršrutu attīstību un pilnveidot transporta pēc pieprasījuma konceptu.
Par likumprojektu vēl būs jālemj Saeimai.
Iepriekš Latvijas Pašvaldību savienības (LPS) un SM sanāksmē ministrijas pārstāve Annija Novikova norādīja, ka aplikāciju un zvanu centru būtu iespējams izveidot pusotra gada laikā.