Mājas virtuve
RU Trešdiena, 12. Marts Rīt: Aija, Aiva, Aivis

Konkursā neuzvarēja, bet līgumu pagarināja un naudu saņem: pārvadātāju biznesa viltības

Ir Latvijā tāds uzņēmums kā AS “CATA”. Ar ko tad tas ir tik interesants? Lūk, dažas lietas, kas mums šķita visnotaļ neviennozīmīgas.

Pirmā lieta. AS “CATA” akcijas šobrīd pieder Aizkraukles, Cēsu, Limbažu, Ogres un Smiltenes novadu pašvaldībām, kā arī trim privātajiem akcionāriem. Tomēr privāto akcionāru līdzdalība ir minimāla - 98,36 % akciju pieder pašvaldībām, tātad pastarpināti – nodokļu maksātājiem.

Uzņēmums sniedz pasažieru pārvadājumu pakalpojumus valsts un pašvaldību iestādēm. Taču noskaidrot, cik daudz nodokļu maksātāju naudas nonāk pašvaldībām piederošajā uzņēmumā, nav iespējams, jo tas, redz, esot komercnoslēpums!

Lūk, tā teikts tīmekļa vietnē.

Otrā lieta. Neskatoties uz to, ka uzņēmums aktīvi sniedz transporta pakalpojumus pašvaldībām, saskaņā ar mūsu rīcībā esošo informāciju tas jau vismaz 8 gadus (kopš 2017. gada) nav izsludinājis nevienu publisko iepirkumu. Jauni autobusi, degviela, rezerves daļas. Vismaz publiskajā telpā par to nav nekādas informācijas, lai gan vajadzētu būt, jo iepirkumi tomēr ir publiski.

Kā tas ir iespējams? Uzņēmums pieder pašvaldībai, un tās darbības nodrošināšanai tam būtu jāiegādājas iekārtas un degviela, izsludinot publiskus iepirkumus. Kāpēc tad par tiem nav nekādas informācijas?

Varbūt uzņēmums ir pārņēmis vērtīgo padomjlaiku pieredzi, kad pirmrindnieki spēja nobraukt miljonu kilometru bez kapitālā remonta? Uzņēmuma mājaslapā ir atrodama 65 gadus veca fotogrāfija, kas pierāda, ka viss ir iespējams.

Lai gan, iespējams, ne velti uzņēmuma vadītājs Māris Ozoliņš saņem lielāku algu nekā prezidents - spriežot pēc viņa ienākumu deklarācijas, tā ir 10 000 eiro.

Bet nē, ziniet, pat padomju laikos miljons kilometru bez kapitālā remonta bija izņēmums, nevis likums. Pretējā gadījumā par to nedāvinātu radioaparātus.

Visbeidzot, trešā, visinteresantākā lieta. Nesen AS “CATA” zaudēja konkursā par pārvadājumiem maršrutā Limbaži-Sigulda. Taču turpina tos veikt, it kā nekas nebūtu noticis, saņemot par to pieklājīgu naudu. Un, kā ziņo mūsu avoti, šis gadījums nebūt nav vienīgais.

Interesanti, vai ne?

Mēs mēģinājām noskaidrot situāciju pašā uzņēmumā “CATA”, kas izrādījās diezgan liels izaicinājums. Vienīgais, kurš piekrita runāt ar press.lv, izrādījās transporta nodaļas vadītājs Lotārs Dravants. Tomēr viņš atteicās atbildēt uz vairākiem jautājumiem pēc būtības. Viņš tikai sacīja, ka uzņēmums vēl apsver, vai atbildēt uz mūsu vēstulē uzdotajiem jautājumiem, un pagaidām sliecas uz tiem neatbildēt.

Nu ko darīt, nācās meklēt atbildes citur.

Kā tur īsti bija ar to konkursu?

Autopārvadātāju pakalpojumu konkursu rīkoja Autotransporta direkcija, kā atbildē uz Press.lv pieprasījumu apstiprināja tās pārstāvis Viktors Zaķis. Viņš piekrita atbildēt uz vairākiem mūsu jautājumiem, bet ne uz visiem.  Piemēram, uz šo jautājumu:

-Vai Autotransporta direkcija var apstiprināt informāciju, ka AS “CATA” 8 gadu laikā (no 2017. gada līdz šim brīdim) nav rīkojusi nevienu publisku konkursu vai izsludinājusi nevienu iepirkumu? Vai arī, ka uzņēmums, vairākas reizes zaudējot konkursos, tomēr galu galā ir saņēmis vēlamos pasūtījumus, pabīdot malā faktiskos uzvarētājus?

...atbildi mēs tā arī neesam saņēmuši. Taču situācija ar konkursu pārvadājumiem maršrutā “Limbaži-Sigulda” ir tapusi skaidrāka.

- Atklātais konkurss par tiesībām sniegt sabiedriskā transporta pakalpojumus reģionālajos maršrutos tika izsludināts jau 2024. gada 2. maijā.

Pieteikumu iesniegšanas termiņš dalībai konkursā bija noteikts līdz 2024. gada 23. maijam. Nedēļu pirms šī termiņa no Iepirkumu uzraudzības biroja saņēmām informāciju, ka konkursa noteikumus apstrīdējuši divi uzņēmumi - UAB “Transrevis” un AS “Liepājas autobusu parks”. Tā rezultātā tajā pašā dienā, 17. maijā, Konkursa nolikumā tika veikti tehniski grozījumi.

Pēc tam, pēdējā pieteikumu iesniegšanas dienā, Konkursa nolikumā tika izdarīti jauni grozījumi, pagarinot pieteikumu iesniegšanas termiņu līdz 2024. gada 20. jūnijam. Pēc tam termiņš tika pagarināts līdz 4. jūlijam, tad vēl līdz 16. jūlijam. Šajā dienā beidzot sāka izskatīt un izvērtēt konkursam iesniegtos pretendentu pieteikumus.

Konkursa pirmais posms beidzās 9. augustā. Tā rezultātā AS “CATA” tika nosūtīts pieprasījums sniegt papildu informāciju. Līdztekus AS “CATA” 15. augustā savus tehniskos priekšlikumus iesniedz arī UAB “Transrevis”. Iepirkumu komisija 6. septembrī turpināja vērtēt iesniegtos piedāvājumus, pieprasot papildu informāciju no trešā pretendenta – “PS Midland transport”. Autodirekcijas sarakste ar pretendentiem un to izvērtēšana ilga līdz 25. novembrim, līdz brīdim, kad beidzot iepirkuma komisija pieņēma galīgo lēmumu par labu UAB “Transrevis”. Pārējie pretendenti ir informēti par konkursa rezultātiem.

Taču 9. decembrī AS “CATA” nolēma apstrīdēt konkursa rezultātus, par ko Iepirkumu uzraudzības birojs informēja organizatorus. Šā gada 3. janvārī sūdzība tika izskatīta un konkursa rezultāti tika apstiprināti – Autotransporta direkcijas izvēlētais pretendents UAB “Transrevis” varēja sākt darbu. Lēmums sistēmā tika publicēts 2025. gada 13. janvārī.

...Nu, šķiet, viss ir skaidrs? Pagaidiet, kā gan citādi! Paiet nedaudz vairāk nekā mēnesis, un Autodirekcijas iepirkumu komisija 2025. gada 28. februārī pieņem lēmumu izbeigt atklāto konkursu par reģionālā maršrutu tīkla autopārvadātāja izvēli. Un izsludināt jaunu konkursu.

Jo saskaņā ar konkursa noteikumiem transporta pakalpojumus maršrutu tīkla daļā “Cēsis”, kā arī “Limbaži, Sigulda” bija jāsāk sniegt jau no 2025. gada 1. janvāra, taču konkurss tik ļoti ievilkās, ka UAB “Transrevis” vienkārši nepaspēja laikus uzsākt sniegt pakalpojumus, jo uzņēmumam gluži vienkārši bija par maz laika tam sagatavoties. Un kā gan sniegt pakalpojumus bez noslēgta līguma, jo līdz sūdzības izskatīšanai un lēmuma pieņemšanai noslēgt līgumu ar konkursa uzvarētāju nevar.

Ko darīt šādā gadījumā? Sabiedriskā transporta pakalpojumu likuma 8. pants, kā arī regula 1370/2007 nosaka, ka pārvadātājs jāizvēlas konkursa kārtībā (pamatojoties uz Publisko iepirkumu likumu). Izņemot gadījumus, ja pasažieru pārvadājumu nodrošināšanā rodas pārtraukums pārtraukta vai pastāv bažas, ka šāds pārtraukums varētu rasties, kompetentā iestāde var veikt ārkārtas pasākumus, tieši nozīmējot uzņēmumu uz laiku, kas nepārsniedz divus gadus. Turklāt šo darbību pārsūdzēšana nav tiesīga apturēt tā darbību.

Rezultātā, kā informē Autotransporta direkcija, apstākļi bija tādi, ka konkursa uzvarētājs nevarēja uzsākt darbu 2025. gada 1. janvārī. Un, lai nodrošinātu sabiedriskā transporta darbības nepārtrauktību maršrutos “Cēsis” un “Limbaži, Sigulda”, kā to prasa Sabiedriskā transporta pakalpojumu likuma 2. pants, direkcija vienkārši pagarināja iepriekšējā uzņēmuma pakalpojumu līgumu termiņu līdz... 2026. gada 30. jūnijam. Un uzņēmums, ar kuru šāds līgums bija spēkā no 2024. gada 28. jūnija, bija AS “CATA”.

Viktors Zaķis arī norāda, ka direkcijai nav ne tiesību, ne pamata vienpusēji izbeigt līgumu ar jebkuru uzņēmumu bez tā piekrišanas, ja tiek pildīti visi līguma nosacījumi, uzņēmums nav pasludinājis maksātnespēju, nav izdarījis pārkāpumus un tam nav piemērotas starptautiskās sankcijas. Pretējā gadījumā līgums tiktu izbeigts 90 dienu laikā.

Ņemot vērā to, ka Sabiedriskā transporta padomes 2024. gada 18. decembra lēmums nav apstrīdēts un ka pat pārsūdzības gadījumā lēmums netiktu atcelts, līgumi par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu starp Autotransporta direkciju un AS “CATA” ir noslēgti līdz 2026. gada 30. jūnijam, un ATD nav tiesīga vienpusēji izbeigt līgumu pirms tā termiņa beigām.

Izrādās, varēja arī tā

Redz, cik interesanti. Lūk, konkurss. Lūk, uzvarētājs. Rezultātā pārvadājumus veic un naudu par tiem saņem...zaudētājs.

Jo, ja konkurss ir ievilcies, un zaudētājs ir apstrīdējis tā rezultātus, tad neatkarīgi no tā, cik izdevīgus nosacījumus jūs piedāvājāt, līgumu saņems... kā Kurzemē šādos gadījumos saka, “tas, kuram vairāk vajag”, nevis tas, kurš piedāvāja labākos nosacījumus.

Ja vēl tas būtu izņēmuma gadījums, bet nē – pēc mūsu rīcībā esošās informācijas tas notiek regulāri jau vairākus gadus. Zaudē, apstrīd, pagarina līgumu. Zaudē, apstrīd, pagarina līgumu....

Kāds var paskaidrot, kāda tad vispār jēga rīkot konkursus?

Un kā ir ar korupciju?

Jāatzīmē, ka pati AS “CATA” pievērš lielu uzmanību korupcijas novēršanai – uzņēmuma tīmekļa vietnē tam ir veltīta vesela sadaļa.

Lai cīnītos pret iespējamo korupciju, uzņēmums ir izstrādājis veselu rīcības plānu 2023.-2025. gadam.

Acīmredzot, lai pārbaudītu šā plāna izpildi, viens no pārvadātājiem vērsās pie Noziedzīgu nodarījumu valsts institūciju dienestā izmeklēšanas prokuratūras virsprokurora Jāņa Omula. Pēdējais pārsūtīja iesniegumu KNAB. Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja vadītājam Jēkabam Straumem adresētās vēstules kopiju prokurors nosūtīja pieteikuma iesniedzējam.

Korupcijas apkarošanas birojs apstiprināja, ka pieprasījums ir saņemts un atbilde tiks sniegta pēc iespējas ātrāk. Latvijā ir vēl viena nopietna struktūra – Iepirkumu uzraudzības birojs. Portāls Press.lv lūdza viņus apstiprināt, vai AS “CATA” ir veikusi publiskos iepirkumus. Biroja speciālisti solīja sniegt atbildi 14. martā.
 

Notiek ielāde
Notiek ielāde
Notiek ielāde
Notiek ielāde