Mājas virtuve
RU Trešdiena, 3. Decembris Rīt: Evija, Jogita, Raita

Aptauja: Latvijā pieaug iedzīvotāju optimisms par algu pieaugumu

Latvijā pieaug iedzīvotāju optimisms par algu pieaugumu, aģentūru LETA informē bankā "Citadele", atsaucoties uz veiktās aptaujas datiem.

Bankas "Citadele" galvenais ekonomists Kārlis Purgailis norāda, ka iedzīvotāji attiecībā uz algām kļūst optimistiskāki, kas ir saistīts ar stabilo nodarbinātības līmeni un spiedienu uz uzņēmumiem pakāpeniski palielināt atalgojumu.

Taču iedzīvotāju skatījums uz kopējo finansiālo situāciju pasliktinās noturīgās pārtikas un mājokļa izmaksu inflācijas dēļ, ko īpaši pastiprinājis 12% apkures tarifa pieaugums Rīgā.

2025. gada ceturtajā ceturksnī 14% Latvijas iedzīvotāju sagaidīja algu pieaugumu, kas ir augstākais optimisma līmenis kopš gada sākuma. Tādējādi ir samazinājies respondentu īpatsvars, kuri paredz algu kritumu.

Tāpat Purgailis pauž, ka šā gada ceturtā ceturkšņa dati iezīmē vairākas būtiskas patērētāju uzvedības tendences Latvijā, kas liecina par piesardzīgāku attieksmi pret lieliem pirkumiem. Iedzīvotāju īpatsvars, kuri neplāno tērēt naudu lieliem pirkumiem, sasniedzis augstāko līmeni 2025. gadā - 29% respondentu norāda, ka tuvākajā periodā lielus pirkumus neveiks.

Samazinātā tēriņu vēlme izteikti skar vairākas kategorijas. Ceļojumiem līdzekļus plāno tērēt 17% patērētāju, kas ir zemākais rādītājs šogad, un to, visticamāk, ietekmē pieaugošās pārtikas un mājokļa izmaksas. Arī mājokļa remonts zaudē prioritāti - tam līdzekļus plāno atvēlēt 15% aptaujāto, kas arī ir zemākais punkts 2025. gadā. Līdzīgi zemā līmenī ir interese par transportlīdzekļu iegādi (5%) un mājokļa iegādi (2,5%), abām kategorijām sasniedzot zemāko punktu kopš pirmā ceturkšņa.

Purgailis norāda, ka vēlme samazināt tēriņus mājokļu un auto kategorijās varētu būt saistīta ar "pudeles kakla efekta" izzušanu. Tie patērētāji, kuri gaidīja procentu likmju samazinājumu un bija gatavi ieguldīt finanses lielos pirkumos, to pārsvarā izdarīja jau gada pirmajā pusē. Līdz ar to pieprasījums šajās kategorijās vispārējā ekonomikā ir normalizējies.

To patērētāju īpatsvars, kuri plāno krāt naudu, nevis tērēt to lieliem pirkumiem, sasniedz 6,8%. Tas ir ne tikai samazinājies, bet pat sasniedzis zemāko līmeni kopš šā gada pirmā ceturkšņa. Tas norāda, ka iedzīvotāji plāno vairāk līdzekļu izlietot ikdienas patēriņam un Latvijas nepārtikas mazumtirdzniecības atkopšanās, visticamāk, vēl nav beigusies.

Pirktspējas noskaņojuma barometrs ir regulāra bankas "Citadele" ceturkšņa aptauja. Jaunākā aptauja veikta 2025. gada novembrī, tiešsaistē aptaujājot vairāk nekā 1000 Latvijas iedzīvotāju vecumā no 18 līdz 74 gadiem.

Notiek ielāde
Notiek ielāde
Notiek ielāde

Ceturtdiena Latvijā arvien būs apmākusies

03/1
Lasīt