VI vadītāja Antra Valdmane skaidro, ka nepietiekama informācija un neiejūtīga saskarsme pacientam rada tādu veselības aprūpes pieredzi, kurā pacients jūtās atstāts un apdraudēts, jo vide ārstniecības iestādē pacientam ir sveša, pacients ir slims, iespējams, izjūt sāpes, atšķirībā no ārsta, kurš atrodas sev ierastā vidē un ir vesels.
Pacienta neapmierinātība ar ārstniecības personu attieksmi vai to, ka nesaprotami tiek izskaidrots vai vispār netiek izskaidrots veselības stāvoklis, diagnoze, analīžu rezultāti, nav uzskatāma par komunikācijas problēmu, - tas ir pacientu tiesību aizskārums, norāda inspekcijā.
VI vērš uzmanību, ka pacientu informēšana par viņu tiesībām ir ļoti svarīga, lai veicinātu uzticēšanos, nodrošinātu kvalitatīvu aprūpi un dotu iespēju pacientiem aktīvi piedalīties savā veselības aprūpē.
Pacientu tiesības aptver dažādus veselības aprūpes aspektus, tostarp tiesības uz informāciju, informēto piekrišanu, privātumu, konfidencialitāti un iespēju pacientam pieņemt lēmumus par savu veselības aprūpi.
Kā norāda VI Juridiskā departamenta vadītāja Laura Šāberte, izpratne par savām tiesībām ļauj pacientiem pieņemt apzinātus lēmumus par savu ārstēšanu, tostarp tiesības atteikties no ārstēšanas vai pieprasīt alternatīvu ārstēšanu, palīdz un sekmē aktīvu līdzdalību ārstniecībā.
Kā norāda inspekcijā, pacientu tiesību ievērošana ir pamata stūrakmens kvalitatīvai veselības aprūpei ārstniecības iestādē. Pacientu tiesību īstenošana ārstniecības iestādēs ne tikai uzlabo veselības pakalpojumu kvalitāti, bet arī būtiski ietekmē pacienta pieredzi, tostarp nodrošinot viņa aktīvu iesaisti ārstniecības procesā.
Jau ziņots, ka par pacienta tiesību aizskārumu VI šī gada pirmajā pusgadā saņemta kopumā 61 pacienta vai to tuvinieku sūdzība. Tas ir par teju 33% vairāk salīdzinoši ar 2024.gada pirmo pusgadu, kad tika saņemtas 46 sūdzības.
Par Pacientu tiesību likumā noteiktajām pacienta tiesībām uz informāciju, pakalpojuma saņemšanas iespējām, veselības stāvokli un ārstēšanas plānu saņemtas 25 sūdzības. 15 gadījumos konstatēts šo tiesību aizskārums.
Par Pacientu tiesību likumā noteiktajām pacienta tiesībām uz ārstēšanu, kur noteiktas tiesības uz laipnu un cieņpilnu attieksmi, arī piekrišanu vai atteikšanos no ārstniecības, bijušas 26 sūdzības. Pacienta tiesību aizskārums konstatēts 11 gadījumos.