Rīdzinieki ik dienas šķērso Daugavu pa četriem autoceļu tiltiem. Pilsētā ir arī daudz ceļu pārvadu, kas izbūvēti virs dzelzceļa sliedēm. Lielākā daļa no tiem ir pārslogoti ar visdažādāko autotransportu un, kā redzams iedzīvotāju publicētajos foto sociālajos tīklos, draud sabrukt teju vai rīt.
Vai Rīgas tiltu un ceļu pārvadu stāvoklis patiešām ir tik traģisks, kā uzskata iedzīvotāji? Speciālisti apgalvo, ka pamata panikai neesot.
Kādu laiku vēl stāvēs
Eksperti uzskata, ka tilti rīt nesabruks, lai gan problēmas, kas jārisina, ir visiem. Daži no tiem tiek ekspluatēti jau vairāk nekā 50 gadus – iespējams, savu laiku tie jau ir nokalpojuši: par to liecina gan tiltu izskats, gan tehniskie rādītāji.
Tikmēr eksperti pēc tiltu apsekošanas apgalvo, ka izskats bieži ir maldīgs, jo pēc tehniskajiem parametriem tilti ir droši un to stāvoklis ir atbilstošs ikdienas slodzei. Taču, pēc šo pašu ekspertu domām, konstrukciju uzturēšanas darbi ir jāveic pastāvīgi, nevis reizi 40-50 gados. Tas nozīmē, ka investīcijām Rīgas tiltos ir jābūt regulārām.
Šobrīd, kā norāda Rīgas pašvaldība, norit tiltu un pārvadu savlaicīgas atjaunošanas un rekonstrukcijas darbi, lai novērstu kritisko situāciju atkārtošanos.
Tomēr stratēģiski svarīgiem transporta infrastruktūras objektiem – Gaisa tiltam, Gustava Zemgala pārvadam, Zemitānu tiltam un Vanšu tiltam ir nepieciešana nopietna rekonstrukcija.
Diskusijas par tiltu stāvokli un remontu notiek nepārtraukti. Kā atceramies, Brasas tilta rekonstrukcija ieguva politisku nokrāsu un veicināja domes priekšlaicīgu atlaišanu. Šī nelielā, salīdzinot ar citiem, tilta pārbūve noritēja gandrīz 5 (!) gadus, un projekts vēl joprojām nav pilnībā pabeigts. Vanšu un Zemitāna tiltu rekonstrukcija vēl ir priekšā. Vai Rīga spēs tikt galā ar šiem izaicinājumiem?
Remontēt un būvēt!
Rīgas dome ir paziņojusi par grandioziem plāniem līdz 2030. gadam rekonstruēt četrus tiltus un uzbūvēt vēl divus tiltus vai pārvadus. Kā stāsta Rīgas domes priekšsēdētājs Vilnis ĶIRŠIS, trīs gadu laika ir padarīts liels darbs: veikta ekspertīze, izstrādāti projekti un meklēti finansējuma avoti. Nepieciešamā summa jau ir aprēķināta – vairāk nekā 300 miljoni eiro. Un galvenais ir tas, ka nauda ir. Nu, vai arī ir zināms, kur to ņemt.
Tiesa, skeptiķi iebilst un jau tūkstošo reizi piesauc Rail Baltica – gan par vairākkārtīgi atliktajiem termiņiem, gan par pieaugušajām izmaksām. 2030. gads vēl ir tālu. Ka tik rīdzinieki nepaliktu ar izrakņātiem tiltiem. Re, kur pie dzelzceļa tilta blakus Centrāltirgum jau ir viena noslēpumaina arhitektūras konstrukcija.
Taču būvniecības konkursi jau ir izsludināti. Pieteikumu Zemitāna pārvada rekonstrukcijai varēja iesniegt līdz 10. jūlijam. Plānots, ka remonts ilgs divus vai trīs gadus. Tad pienāks kārta vēl diviem objektiem – Gaisa tiltam un Vairoga ielas pārvadu (Gustava Zemgala pārvada vecā daļa, kas tika nodota ekspluatācijā 1998. gadā). Remontēt šos tiltus vienlaicīgi nozīmē apturēt satiksmi šajā pilsētas daļā (un ne tikai).
Vanšu tilta rekonstrukcijai pieteikumu iesniegšanas termiņš bija 11. jūlijā. Plānots, ka Vanšu tilta remonts varētu sākties nākamgad un ilgt aptuveni divus gadus.....
Dienvidu tilta būvniecība turpinās
Savukārt konkurss par tilta būvniecību Kundziņsalu jau ir noslēdzies. Šī būve savienos salu ar Tvaika ielu un šķērsos Rīgas brīvostas teritoriju.
Paredzams, ka kopējās būvniecības izmaksas nepārsniegs 82,7 miljonus eiro. Būvniecība turpināsies nākamos trīs gadus.
Sarkandaugavas iedzīvotāji ir neizpratnē, kāpēc šis tilts ir vajadzīgs? Izrādās, Valsts ieņēmumu dienests plāno uz salas izbūvēt muitas punktu, un jaunais tilts novirzīs tur kravas automašīnu plūsmu.
Nākamais ir Dienvidu tilta ceturtais posms. Tā ir teritorija Jāņa Čakstes gatvē – posmā no Valdeķu ielas līdz Ziepniekkalna ielai un no Vienības gatves līdz Valdeķu ielai. Tilta izbūve ļaus sakārtot kustību upes kreisajā krastā, nodrošinot iespēju tranzīta kravu satiksmei izmantot apvedceļu. Šeit notiek būvniecības līguma slēgšanas process, un pašlaik notiek pretendentu izvērtēšana būvuzraudzības nodrošināšanai.
Taču kreisā krasta iedzīvotāji, jo īpaši Ziepniekkalna apkaimes iedzīvotāji, ir neapmierināti: jaunā tilta būvniecības procesā plānots izcirst veco birzi.
Svarīgs solis satiksmes sakārtošanā Daugavas kreisajā krastā ir apvedceļa izbūve tranzīta transportam, kas tik ļoti nepieciešama Rīgai. Lielie infrastruktūras objekti, kas tiks izbūvēti šī projekta ietvaros, ar laiku tiks savienoti, izveidojot pilnvērtīgu apvedceļu tranzīta satiksmei. Rīgas domes priekšsēdētājs ir pārliecināts, ka pēc projekta realizācijas rīdzinieki varēs ērti un bez problēmām braukt vēl gadu desmitiem.
Un kā ir ar pārējiem tiltiem? Iedzīvotāji saka, ka bažas rada arī Gustava Zemgala pārvads un jo īpaši Gaisa tilts. Rīgas domē apgalvo, ka tiek veiktas ekspertīzes, tehniskā stāvokļa analīzes, izmaksu aprēķini utt. Pastāv arī vīzija par Gaisa tiltu pēc rekonstrukcijas, tam kļūstot platākam.
Vai iedzīvotāji sapratīs?
Rīgas dome atzīst, ka viena no lielākajām problēmām, īstenojot tāda mēroga projektus kā tiltu remonts un būvniecība, ir finansējums. Ir plānots piesaistīt gan Eiropas Savienības līdzfinansējumu, gan valsts un pašvaldību finansējumu.
Taču iedzīvotāji sūdzas, ka Rīgā ir arvien vairāk posmu, kas mēnešiem vai pat gadiem ilgi nav ne izbrienami, ne izbraucami. Ierēdņi iebilst: pilsēta tiek būvēta un atjaunota, tāpēc satiksmes ierobežojumi ir neizbēgami. Piekrītam. Tikai tajā gadījumā, ja būvniecība neievelkas uz nenoteiktu laiku. Kā, piemēram, bija ar Slokas ielu vai bezgalīgajiem ierobežojumiem ap Centrālo staciju.
Viss būs kārtībā, apliecina galvaspilsētas domē. Tiesa, ne šodien. Un viņi atgādina, ka nav iespējams veikt vērienīgus būvdarbus, neieviešot satiksmes ierobežojumus, kas var aizņemt ilgāku laiku. Tomēr pēc būvdarbu pabeigšanas ikdienas pārvietošanās kļūs ērtāka un patīkamāka visiem ceļu satiksmes dalībniekiem.
Jaunu tiltu būvniecību ir plānots sākt jau šogad. Daudzi rīdzinieki joprojām nesaprot: kāpēc tik steidzami jāiegulda nauda un pūles šo objektu būvniecībā? Varbūt vispirms būtu jāizremontē Vanšu vai Zemitāna tilts? Galu galā, ņemot vērā pašreizējo (profesionāla) darbaspēka trūkumu, ir ļoti problemātiski vienlaicīgi realizēt četrus tik sarežģītus objektus kā tilti.
Oksana PETRENKO.