Ministrija skaidro, ka šī tendence, visticamāk, ir saistīta ar Ukrainas valdības šogad augusta beigās pieņemto lēmumu par izceļošanas aizlieguma atcelšanu vīriešu dzimuma Ukrainas pilsoņiem vecumā no 18 līdz 22 gadiem.
Valdība pirmdien apstiprināja IeM sagatavoto pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas bēgļiem Latvijā 2026. gadā. Tāpat valdība uzklausīja IeM informatīvo ziņojumu par aktuālo situāciju atbalsta sniegšanā Ukrainas iedzīvotājiem.
Pasākumu plāna kopējās izmaksas 2026. gadā tiek lēstas 42 738 823 eiro.
2025. gada atbalsta pasākumu plāna izpildei Ministru kabinets piešķīra 65 miljonus eiro.
Ukrainas iedzīvotājiem tiek nodrošināta uzturēšanās un tiesības uz nodarbinātību apliecinošu dokumentu izsniegšana, informācijas sniegšanas pakalpojumi, izmitināšana līdz 60 dienām un ēdināšana līdz 30 dienām, sociālā palīdzība, finansiālā atbalsta pasākumi, piekļuve izglītībai un veselības aprūpei, ar nodarbinātības veicināšanu saistīti atbalsta pasākumi, valodas apmācības, kultūrorientācijas un citi integrācijas pasākumi.
Ukrainas bēgļiem iespējamā atbalsta apmērs vienam cilvēkam ir veidots, ievērojot pamatprincipu, ka sniedzamais atbalsts nepārsniedz Latvijas iedzīvotājiem pieejamo atbalstu.
Pasākumu plāns attiecas gan uz tiem Ukrainas iedzīvotājiem, kas jau uzturas Latvijā, gan uz tiem, kas ieceļos 2026. gadā.
Vienlaikus Saeima decembra sākumā galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā, kas paredz atteikties no vairākiem atbalsta pasākumiem, tostarp no nodarbinātības un pašnodarbinātības sākšanas pabalstiem.
Patlaban valsts nodrošina, ka Ukrainas iedzīvotājam, sākot darba tiesiskās attiecības vai kurš ir pašnodarbinātā persona, ir tiesības saņemt vienreizēju nodarbinātības sākšanas pabalstu vienas minimālās mēneša darba algas apmērā. Ņemot vērā to, ka Ukrainas iedzīvotāji ir iesaistīti Latvijas darba tirgū vai veic saimniecisko darbību, kā arī to, ka ir pieejami citi vispārējie nodarbinātības atbalsta mehānismi, atbalsta turpināšana vairs nav aktuāla, uzskata IeM.
Vienlaikus Ukrainas iedzīvotāji saglabā tiesības uz piekļuvi Nodarbinātības valsts aģentūras pakalpojumiem tādā pašā apjomā, kādā Latvijas pilsoņi.
Pieņemtās izmaiņas nosaka, ka turpmāk Ukrainas iedzīvotājiem būs tādas pašas tiesības un tādā pašā apjomā uz braukšanas maksas un maksas par bagāžu atvieglojumiem dotētajos reģionālās nozīmes maršrutos kā pasažieru kategorijām, kurām šādi atvieglojumi noteikti normatīvajos aktos par braukšanas maksas atvieglojumu kategorijām, izmantošanas kārtību un apmēru Latvijā.
Turpmāk Ukrainas iedzīvotāji nebūs atbrīvoti no pacienta līdzmaksājuma, saņemot veselības aprūpes pakalpojumus, paredzot pienākumu veikt pacienta līdzmaksājumus.
Vienlaikus Ukrainas iedzīvotāji saglabās tiesības arī turpmāk saņemt valsts apmaksātos veselības aprūpes pakalpojumus vienlīdzīgā apjomā kā Latvijā valsts obligātās veselības apdrošināšanas sistēmā apdrošinātām personām, tas ir, tādā pašā kārtībā un apjomā, kādā šie pakalpojumi tiek nodrošināti pārējiem Latvijas iedzīvotājiem.
Turpmāk Ukrainas iedzīvotājiem izmaksas par savu dzīvnieku reģistrāciju un obligāto veselības prasību izpildi vairs netiks segtas.
Uz 2025. gada 1. decembri Fizisko personu reģistrā ar derīgu pagaidu aizsardzības statusu bija iekļauti 31 412 Ukrainas iedzīvotāji, kuriem ir noteikts Latvijas pagaidu aizsardzības statuss. Šogad Ukrainas iedzīvotāju plūsma Latvijā saglabājas mērena un stabila, no jauna mēnesī tiek reģistrēti vidēji ap 600 Ukrainas iedzīvotāju. Kopš kara sākuma statuss anulēts 30 551 personai.


