Dzīvokļu īpašnieki jau sen ir novērojuši, ka janvārī un februārī dzīvokļu rēķini ir lielāki. Pirmkārt, ir ziema, auksts, tiek patērēts vairāk siltuma, kas nozīmē, ka apkures sistēma ēkā strādā intensīvāk. Tomēr dārgāki paliek arī tie pakalpojumi, kuriem nav sezonas raksturs.
Salīdzinot rēķinus par pēdējiem gadiem, var redzēt, ka maksa par apsaimniekošanu ir jūtami pieaugusi - gandrīz divas reizes divu gadu laikā!
Būtisks kāpums
“Esam pieraduši, ka maksa par apsaimniekošanu faktiski ir 70 centi par kvadrātmetru, savā atklājumā dalās mūsu lasītāja no Ķengaraga. “Parasti, saņemot rēķinu, mēs skatāmies uz kopējo summu, apkures izmaksām un bēdīgi slaveno ūdens rādītāju starpību. Apsaimniekošanas maksa vienmēr ir norādīta pirmajā ailītē, summa par to parasti bija neliela – ap 20 eiro, ar laiku tā pieauga - nedaudz virs 30.
Tikmēr maksa par apkuri pieauga no 60 centiem par kubikmetru iepriekš līdz 2 eiro pagājušajā gadā,” norāda lasītāja. Tad pirmajā ailītē parādījās maksa par uzkrājumiem remontam - vispirms 50 centu par kvadrātmetru, tagad jau 1,30 eiro.
Lasītāja stāsta, ka kopš jaunā gada janvāra par apsaimniekošanu jāmaksā jau 60 eiro ar astīti - un tas ir par 49 kvadrātmetrus plašu divistabu dzīvokli. Dzīvokļa īpašnieki stāsta, ka maksa par apsaimniekošanu, kas iet mājas pārvaldniekam, ir pieaugusi gandrīz līdz apkures izmaksu līmenim. Vēl ne tik sen apkure bija dārgākā pozīciju dzīvokļu rēķinos, turklāt ar lielu atrāvienu no citām pozīcijām.
Kas īsti notiek ar apsaimniekošanas maksu? Ja apkures cenas pieaugumam ir objektīvi (dārga gāze un elektrība), tad kāds ir iemesls pārvaldnieka pakalpojumu izmaksu pieaugumam?
Juriste Irina SAVELJEVA pastāstīja, kā veidojas maksa par apsaimniekošanu:
- Jāsaka, ka jauni skaitļi rēķinos neparādās paši no sevis. Līdz 15. oktobrim rudens rēķinos vai atsevišķā vēstulē pārvaldnieks informē dzīvokļu īpašniekus vai īrniekus par piedāvāto apsaimniekošanas tarifu, informē par jauno mājas nākamā gada tāmi. Papildu informāciju iedzīvotāji var iegūt namu apsaimniekošanas uzņēmuma tīmekļa vietnē vai citos veidos: pārvaldnieka pienākums ir sniegt pilnīgu informāciju un aprēķinu pamatojumu.
Savukārt, skaidro jurists, dzīvokļu īpašnieki var apstrīdēt šo summu, pieņemot vispārēju lēmumu, un nedēļas laikā par to informēt nama pārvaldnieku, un pārvaldnieka pienākums ir divu nedēļu laikā atbildēt dzīvokļu īpašniekiem. Ja īpašnieki klusē, pārvaldnieka aprēķini un priekšlikumi stājas spēkā nākamā gada 1. janvārī. Tā tas parasti arī notiek.
Tad kāpēc apsaimniekošanas kļūst dārgāka? Pēc namu apsaimniekošanas jomas speciālistu aplēsēm, apsaimniekošanas izmaksas gada griezumā objektīvu iemeslu var pieaugt 12% robežās.
- Apsaimniekošanas maksu ietekmē arī mājas platība: jo mazāka tā, jo lielākas izmaksas, - skaidro mājas vecākais Vladimirs POPKOVS. - Piemēram, mūsu mājā ir pieci stāvi ar četriem dzīvokļiem katrā, četras kāpņu telpas, pavisam 80 dzīvokļi. Tas nozīmē, ka kopējās ēkas apsaimniekošanas izmaksas jādala ar 80. Mūsu dzīvokļu īpašnieku biedrība nolēma, ka maksa par visiem pakalpojumiem, izņemot apkuri, tiek dalīta ar dzīvokļu, nevis ar kvadrātmetru skaitu.
Tajā pašā laikā, kā paskaidroja Vladimirs, dzīvokļu īpašnieki blakus esošajā divstāvu mājā ar divām kāpņu telpām un tikai 16 dzīvokļiem maksā divreiz vairāk. Šādās nelielās ēkās dzīvokļu īpašnieki parasti atsakās no sētnieka pakalpojumiem, izvēloties uzkopt teritoriju saviem spēkiem.
Kā veidojas apsaimniekošanas maksa?
Ar sētnieku viss ir skaidrs, viņa darba rezultātus dzīvokļu īpašnieki var vērot katru dienu. Nākamā pozīcija ir komunālo pakalpojumu rēķins: namu pārvaldnieks aprēķina katram dzīvoklim patērēto pakalpojumu izmaksas (apkure, ūdensapgāde, atkritumu izvešana utt.).
Tālāk ir juristi, kuri slēdz līgumus ar šo pakalpojumu sniedzējiem un risina jautājumus ar parādniekiem. Namu pārvalde ir starpnieks starp dzīvokļu īpašniekiem un pakalpojumu sniedzējiem, dažos gadījumos – arī zemes īpašniekiem. Tā ir namu apsaimniekošanas administratīvā darbība.
Vel viena izmaksu pozīcija – apsaimniekošanas organizēšana un mājas inženiertehnisko sistēmu uzturēšana (meistari uztur darba kārtībā mājas kopējās apkures, ūdensapgādes un kanalizācijas, elektroapgādes sistēmas).
Vai ir iespējams samazināt šīs izmaksas? Mūsu sarunu biedrs Vladimirs Popkovs, minot savas mājas piemēru, kur pārvaldīšanu pārņēma dzīvokļu īpašnieku biedrība, norāda, ka viena māja var ietaupīt, piemēram, uz grāmatvežu, juristu un meistaru (santehniķu, elektriķu utt.) rēķina. Algas tiek maksātas tikai pārvaldniekam un sētniekam, bet pārējie speciālisti tiek pieaicināti pēc nepieciešamības, pamatojoties uz līgumiem.
starp citu
Pēdējo piecu gadu laikā nekustamā īpašuma apsaimniekošanas pakalpojumi Latvijā ir sadārdzinājušies par 51%, namu uzturēšanas pakalpojumi - par 41%, sanitārā uzkopšana - par 100%...
Oksana PETRENKO