Mājas virtuve
RU Svētdiena, 24. Novembris Rīt: Velda, Velta

ViVi sola uzlabot pasažieru ar ierobežotām pārvietošanās spējām iekāpšanu un izkāpšanu no vilcieniem

“Par visu ir padomāts, nav padomāts tikai par cilvēkiem!” Mūsu lasītāja Ilona Dementjeva vērsa press.lv uzmanību uz nopietnu dzelzceļa infrastruktūras problēmu: vilciena sliekšņa augstums daudzās stacijās un pat Rīgas dzelzceļa stacijā joprojām ir daudz augstāks par peronu, un cilvēkiem nākas pielietot teju vai alpīnisma iemaņas.

“ViVi jau vairāk nekā pusgadu veic regulārus reisus, bet pasažieriem ar kustību traucējumiem ir jākāpj vilciena vagonos, riskējot ar savu veselību un dzīvību," viņa raksta. “Un tas viss tādēļ, ka nav pārdomāta pakāpienu augstuma atšķirība starp vagona slieksni un peronu. Rīgas dzelzceļa stacijā ViVi vagona slieksnis ir ceļgalu līmenī. Tie ir aptuveni 45-50 cm, atkarībā no perona nelīdzenuma šis augstums var atšķirties. Cik tas ir droši, iekāpjot/izkāpjot no vilciena, jo margas pie durvīm ViVi vagonā atrodas aptuveni 20 cm attālumā no izejas un, šķiet, nav paredzētas tam, lai pasažieri, kas izkāpj no vagona vai iekāpj tajā, varētu tpe tām turēties. Es pati biju lieciniece epizodei, kad kāds vīrietis vienkārši paspēja noķert un iestumt atpakaļ vagonā kādu sirmgalvi, kas ar grūtībām mēģināja uzkāpt šādā augstumā. Un tā ir liela laime, ka neviens vēl nav cietis. Lai gan mēs to nezinām – plaisa meniskā, kas iegūta, pārvietojoties pa vagonu vai izkāpjot no tā, var atklāties arī vēlāk.”

Internetā cirkulē lietotāja ivarsmauri video, kurā iemūžināts, kā vecāka gadagājuma sievietei jāpieliek pūles, lai iekāptu jaunā tipa elektrovilcienā stacijā, kur perona augstums joprojām nav pielāgots jaunajiem modernizētajiem vilcieniem.  Sieviete ir spiesta burtiski rāpties vagonā, un tas notiek 21. gadsimtā Rīgas centrā.

Lai iekāptu  mūsdienīgajā ViVi vagonā, cilvēkam ir jānēsā līdzi savas kāpnes, piemēram, tādas kā attēlā. Pretējā gadījumā vagonā saviem spēkiem var arī neiekļūt.

Invalīdu biedrības SUSTENTO priekšsēdētāja Gunta Anča apstiprināja, ka regulāri saņem sūdzības no cilvēkiem ar kustību traucējumiem. Ja cilvēks, kurš pārvietojas patstāvīgi, bez palīdzības nevar iekļūt vagonā, ko lai saka par cilvēkiem ratiņkrēslos?

Atbildot uz to, VAS “Latvijas dzelzceļš” pārstāve Agnese Līcīte sniedza šādu komentāru:

- Protams, mēs zinām par nopietnajām problēmām, ar kurām pasažieriem nākas saskarties, iekāpjot un izkāpjot no dažu vilcienu vagoniem, jo vecā tipa vilcienu platformu augstums ir zemāks par vilciena slieksni. Šīs sūdzības esam nodevuši pārvadātājam Vivi.

- Kā šī problēma tiek risināta?

- Vecākiem ar maziem bērniem ratiņos, kā arī vecāka gadagājuma pasažieriem un cilvēkiem ar invaliditāti šobrīd tiek nodrošināta ir ērta piekļuve vilcienu vagoniem un peroniem 32 stacijās un pieturvietās, kur peroni jau ir modernizēti. Drīzumā tām pievienosies arī citas elektrovilcienu pieturvietas.

Lai “Škoda Vagonka” ražoto vilcienu slieksnis atrastos tādā pašā līmenī kā perons, VAS “Latvijas dzelzceļš” šobrīd modernizē infrastruktūru vairākās dzelzceļa līnijās (Jelgavas, Tukuma, Skultes un Aizkraukles līnijas).

Jaunie peroni pagaidu ekspluatācijā ir nodoti sešās Jelgavas dzelzceļa līnijas pieturvietās. Citviet darbi vēl turpinās. Jāpiebilst, ka pasažieru pārvadājumu infrastruktūras modernizācijas darbi tika veikti arī iepriekš – līdz 2019. gadam. To rezultātā peroni tika paaugstināti 28 stacijās un pieturvietās. Lielākā daļa modernizācijas darbu tika veikta Tukuma (jeb Jūrmalas) līnijā. Tāpēc pēc pašreizējā projekta posma pabeigšanas visi elektrovilcienu peroni tiks pielāgoti atbilstošiem standartiem, lai pasažieriem būtu ērti un droši iekāpt un izkāpt no vilcieniem. Izņēmums būs tikai tās stacijas un pieturvietas, kuras plānots pārbūvēt Rail Baltica projekta ietvaros, piemēram, Rīgas Centrālā stacija, Torņakalns, Vagonu parks, Jāņavārti un citas, kā arī atsevišķas stacijas, kuras bija plānots slēgt vai pārcelt (piemēram, Rumbula, Dārziņi, Cena, Inčupe un citas).

- Ko iesākt pasažieriem, kuriem jābrauc šodien, negaidot modernizāciju?

- Stacijās, kas vēl nav pielāgotas kopējam standartam, pasažieriem ir citas iespējas: “Škoda vagonka” elektrovilcienos tagad ir iespējams izmantot izbīdāmos pacēlājus, kas ļauj iekļūt vagonā cilvēkiem ar kustību traucējumiem. Kā tieši šos pacēlājus var izmantot un kāda ir procedūra, varat noskaidrot tieši pie pārvadātāja.

Invalīdu biedrības SUSTENTO vadītāja Gunta Anča 15. jūlijā tikās ar “Latvijas Dzelzceļš” vadību, lai pārrunātu aktuālākos jautājumus, jo īpaši to, kā ratiņkrēslā sēdošam cilvēkam bez citu cilvēku palīdzības iekļūt elektrovilcienā, tostarp bez nepieciešamības pieteikt pacēlāju 24 stundas iepriekš, kā tas ir šobrīd?

- Ņemot vērā mūsu nepastāvīgos laikapstākļus, nereti gadās, ka ieplānots brauciens uz Jūrmalu, bet debesis klāj mākoņi un nekur negribas braukt. Ko darīt? Pacēlāja pakalpojums jau ir pieteikts "Latvijas Dzelzceļā", un to atcelt ir diezgan neērti. Šajā tikšanās reizē pārrunājām daudzus jautājumus, un pats galvenais, uzzināju pārsteidzošu ziņu – izrādās, ka Rīgā vairs nav nepieciešams pieteikt pacēlāju dienu iepriekš, bet var atnākt pusstundu pirms vēlamā reisa, piezvanīt, un darbinieki palīdzēs iekāpt vagonā. Tomēr pati sistēma vēl nav līdz galam izprasta, un ar “Latvijas dzelzceļa” vadību esam vienojušies, ka nedēļas laikā viņi centīsies visu maksimāli sakārtot. Pēc nedēļas, trešdien, tiksimies atkal. Un tad, cerams, cilvēkiem ar invaliditāti vairs nebūs jautājumu.

AS “Pasažieru vilciens” komunikācijas un mārketinga daļas vadītājs Edgars Butāns komentārā press.lv norāda, ka, nemeklējot visā tikai mīnusus, bet pievēršot uzmanību arī plusiem, var redzēt, ka pēdējā pusgada laikā pasažieru apkalpošanā ir notikušas daudzas pozitīvas izmaiņas:

- Visi ir sašutuši, ka cilvēkiem ratiņkrēslos pacēlāja pakalpojums jāpiesaka 24 stundas iepriekš, bet neviens neatceras, ka vēl pirms pusgada šāds pakalpojums bija jāpiesaka 36 stundas iepriekš.

-Tomēr 24 stundas arī ir ilgs laiks. Cilvēkam vēl ir jāaizpilda anketa tiešsaistē. Galu galā citur pasaulē, piemēram, Skandināvijā, šī problēma tiek risināta bez tādām grūtībām.

- Es paskaidrošu, kāpēc cilvēkam ar ierobežotām pārvietošanās spējām ir jāpiesaka savs brauciens 24 stundas iepriekš. Ja nemaldos, mums ir tikai 6 mūsdienīgi, modernizēti vilcieni. Visi pārējie ir dīzeļvilcieni, kas ir veci un nemodernizēti – tajos pacēlāji vispār nav pieejami. Tāpēc, ja cilvēks ratiņkrēslā plāno braukt maršrutā, kuru veic šāds dīzeļvilciens, mums par to jāzina 24 stundas iepriekš, lai mēs varētu laikus noreaģēt, nodrošinot šajā maršrutā vilcienu ar  pacēlāju. Kā to izdarīt? Pārplānojot reisus tā, lai modernais vilciens ar pacēlāju tajā dienā brauktu maršrutā, kurā brauks cilvēks ratiņkrēslā. Tieši tam ir paredzētas 24 stundas – lai veiktu izmaiņas vilcienu un mašīnistu kustības grafikā. Ja tas netiek darīts, var gadīties, ka šajā maršrutā kursēs vecs dīzeļvilciens bez pacēlāja – šādu vilcienu ir daudz vairāk nekā jauno vilcienu, kas aprīkoti ar pacēlājiem. Tāpēc ir vērts mūs brīdināt iepriekš.

- Bet Rīgā, izrādās, tagad šo problēmu būs iespējams atrisināt pusstundas laikā.

-Mobilā pacēlāja pakalpojums ir pieejams ne tikai Rīgas Centrālajā stacijā, bet arī dažās citās stacijās. Ja ir pieejams mobilais pacēlājs un ir brīvs darbinieks, kurš var to nogādāt līdz vagonam, teorētiski tas ir izdarāms pusstundas laikā. Taču, tā kā ne vienmēr ir brīvas rokas un katram darbiniekam ir savi ikdienas pienākumi, šāds pārvietojamais pacēlājs ne vienmēr ir pieejams, tāpēc pakalpojums ir jāpiesaka tāpat kā līdz šim – dienu iepriekš. Taču šāda iespēja pastāv. Pakalpojums, par kuru jūs runājat, sakot, ka tas ir atrisināms pusstundas laikā, ir asistenta pakalpojums invalīdam.

Bezmaksas tālrunis jautājumiem, sūdzībām un ierosinājumiem pasažieru pārvadājumu jomā ir 80007600 (24 stundas diennaktī), e-pasts: vilciens@info.vivi.lv.

Lai izmantotu mobilo pacēlāju iekāpšanai vilcienā, jāzvana pa diennakts bezmaksas tālruni 800 21 181 vai 8000 76 00 vai jāaizpilda pieteikuma veidlapa tīmekļa vietnē www.lzd.lv/prm.

Mobilā pacēlāja pakalpojums ir bez maksas. Tas ir pieejams Rīgas, Krustpils, Rēzeknes, Daugavpils, Jelgavas, Saulkrastu, Siguldas, Dubultu, Vaivaru un Liepājas stacijās. Personai, kas pieteikusi šo pakalpojumu, jāierodas dzelzceļa stacijā ne vēlāk kā pusstundu pirms pieteikumā norādītā vilciena atiešanas.

Modernizētajos vilcienos ir pieejama izbīdāma uzbrauktuve, kas nolaižas uz perona, paceļ ratiņkrēslu un ieceļ to vilciena vagonā (pie izkāpšanas viss tas pats notiek pretējā secībā). Šis pakalpojums ir pieejams Rīgas, Jumpravas, Jāņavārtu, Skrīveru, Aizkraukles, Kokneses, Pļaviņu, Krustpils, Viļānu, Rēzeknes II, Ludzas, Daugavpils, Siguldas, Cēsu, Valmieras un Valgas stacijās. Izbīdāmo uzbrauktuvi var pieteikt diennakts bezmaksas tālruni 8000 76 00 vai 800 21 181. Taču tas jādara 24 stundas pirms brauciena, lai uz norādīto maršrutu tiktu nosūtīts vilciens ar pacēlāju, nevis vecais dīzeļvilciens.

 

Notiek ielāde
Notiek ielāde
Notiek ielāde
Notiek ielāde

Jaunā nedēļa iesāksies ar skarbiem laikapstākļiem, kas pēc tam uzlabosies

24/1
Lasīt