Vietējās īpatnības
Aplūkojot 60.-80. gadu fotogrāfijas, pārsteidz tas, ka Rīgas ielās praktiski nav mašīnu. Vecāka gadagājuma rīdzinieki atceras, ka tolaik zīmes “Stāvēt aizliegts” un “Apstāties aizliegts” bija retas. Automašīnas varēja novietot jebkur, vietas pietika visiem. Un par tādu lietu kā maksas autostāvvieta neviens pat nezināja.
Iespēja novietot auto nebija paredzēta arī Rīgas mikrorajonu pagalmos. Tika pieņemts, ka iedzīvotāji izmantos tikai sabiedrisko transportu.
Laiki ir mainījušies – tagad pat maksas autostāvvietas Rīgas centrā ir pilnas, un, lai novietotu automašīnu, nākas bezgalīgi riņķot pa blakus esošajām ielām.
Vai esat pamanījuši, ka ielās, kur kādreiz kūsāja aktīva tirdzniecība, gandrīz nav gājēju? Veikali no Brīvības, Čaka, Valdemāra un Kr. Barona ielām pamazām pārvācas uz tirdzniecības centriem. Rezultātā kādreiz modernais īres namu rajons līdzās Vecrīgai izskatās teju izmiris. Viss ir loģiski – iedzīvotāju paradumi mainās, un cilvēki arvien biežāk brauc iepirkties ar auto. Kuram gan gribas maksāt papildu 5 eiro stundā, lai aizbrauktu uz veikalu?
Braucot uz centru, agrāk automašīnu varēja atstāt blakus esošajās ielās. Taču tagad Alojas, Eksporta, Ģertrūdes, Grostonas, Hospitāļu, Daliņa, Valdemāra, Nītaures, Pulkveža Brieža, Rūpniecības, Rūpniecības, Tomsona un Zirņu ielās ir uzstādītas zīmes un novietot auto tur var tikai par maksu. Daudzās vietās, kas nav pašvaldības autostāvvietas apsaimniekotāja “Rīgas satiksme” paspārnē, teritoriju nomā privātie uzņēmumi, kas tieši tāpat iekasē naudu no autovadītājiem.
Tipiskākais piemērs ir uzņēmums Park Expert, kas apsaimnieko Rīgas Centrāltirgum piegulošās ielas. Tas iekasē naudu 24 stundas diennaktī septiņas dienas nedēļā. Automašīnu numura zīmes fiksē videokameras, un, pietiek vien pāris minūtes aizkavēties, lai saņemtu 30 eiro sodu.
Mēdz būt gadījumi, kad sodi tiek izrakstīti, piemēram, invalīdiem, kuriem ir tiesības uz bezmaksas autostāvvietu, vai tiem, kas iebraukusi, lai vienkārši izlaistu pasažierus. Tas ir viens no būtiskiem iemesliem, kāpēc pircēju skaits Centrāltirgū samazinās. Tikmēr, novietojot auto stāvvietā pie tirdzniecības centriem, ir paredzēti atvieglojumi – parasti pirmā stunda ir bez maksas, lai gan arī šeit nereti rodas pārpratumi, kad pircējs, pēc stāvvietas apsargu domām, pārāk ilgi iet līdz reģistrācijas automātam.
Savukārt pie Rīgas Centrāltirgus situācija tikai pasliktinās. Tikmēr blakus tam atrodas iežogota teritorija, kur kādreiz bija rūpniecības preču tirgus. Tā jau drīz būs aizaugusi ar kokiem, taču “Rīgas nami”, kas apsaimnieko tirgus teritoriju, tikai runā par plāniem izveidot tur šādu autostāvvietu.
Par mazāko vilcināšanos – sods
Tallinā var bez maksas atstāt savu automašīnu pašvaldības maksas autostāvvietā uz desmit minūtēm. Latvijas galvaspilsētā saskaņā ar Rīgas domes noteikumiem maksimālais maksas autostāvvietas bezmaksas izmantošanas laiks ir 5 minūtes.
Maksimālais atļautais maksas autostāvvietas bezmaksas lietošanas laiks pēc tam, kad beidzies maksas laiks, ir 15 minūtes. Ja šis laiks tiek pārsniegts, gaidiet sodu. To var izrakstīt katru dienu. Lai pārkāpēji neaizmuktu, atkal tiek izmantoti riteņu bloķētāji.
Samazinās arī stāvvietu automātu skaits. Tie jau sen vairs nepieņem skaidru naudu - tikai bezskaidras naudas maksājumus. Rīgas dome apgalvo, ka automāti tiek likvidēti, jo arvien vairāk cilvēku izmanto interneta lietotnes savos mobilajos tālruņos. Bet kāpēc tad stāvvietās bieži ir redzami autovadītāji, kas spaida savus telefonus, lai atrastu un instalētu attiecīgo lietotni?
Pašvaldības autostāvvieta maksā no 2,5 līdz 5 eiro par pirmo stundu un no 3 līdz 8 eiro par katru nākamo stundu atkarībā no zonas. Kvīts par autostāvvietas apmaksu ir jānovieto redzamā vietā - transportlīdzekļa priekšējā paneļa kreisajā pusē, lai kontrolieris varētu pārliecināties par šī dokumenta esamību un saturu: jābūt redzamiem maksājuma datiem, derīguma termiņam un dokumenta numuram.
Pēdējā laikā autovadītāji arvien biežāk izvēlas maksāt par autostāvvietu, nosūtot SMS uz attiecīgo četrciparu numuru ar vārdu “start” un norādot automašīnas numuru un tarifa zonu. Attiecīgi, izbraucot no stāvvietas, ir jānosūta vārds “stop”, kā arī jānorāda automašīnas numurs un tarifu zona. Taču šis pakalpojums ir pieejams tikai Latvijas mobilo operatoru numuriem.
Pagalmos un pie tirdzniecības centriem
Autostāvvietas Rīgas centra pagalmos un pie tirdzniecības centriem arī ir maksas. Tiesa, pie lielveikaliem pirmā stāvēšanas stunda parasti ir par brīvu. Zemes īpašnieks var noslēgt līgumu ar privātu uzņēmumu, dodot atļauju izmantot zemi autostāvvietas ierīkošanai.
Pēc Būvvaldes apstiprinājuma saņemšanas autostāvvietas apsaimniekotājs uzstāda maksas autostāvvietas zīmi ar stāvvietas lietošanas noteikumiem, ierīko apmaksas automātu un sāk iekasēt naudu no apmeklētājiem. Taču atšķirībā no pašvaldības autostāvvietu apsaimniekotājiem, šādi uzņēmumi piemēro sodu par autostāvvietas laika pārsniegšanu burtiski jau no pirmajām minūtēm.
Piemēram, kāds mūsu lasītājs atstāja savu automašīnu bezmaksas autostāvvietā Andrejostā, netālu no alkoholisko dzērienu veikala. Pārsniedzot atļauto stāvēšanas laiku par 15 minūtēm, viņš saņēma 30 eiro sodu.
Pašam sava autostāvvieta
Atrast vietu, kur novietot automašīnu uz nakti, ir problemātiski ne tikai Rīgas centrā, bet arī dzīvojamos rajonos, jo kad tie tika būvēti, automašīnu bija ievērojami mazāk. Turklāt atstāt savu auto, kur ienāk prātā, nedrīkst.
Piemēram, ja automašīna kaut ar vienu riteni ir nobraukusi no brauktuves daļas, sods ir gandrīz garantēts. Tāpat nav atļauts novietot automašīnu vietās, kur tā bloķē iebrauktuves vai piekļuvi pie atkritumu urnām un rotaļu laukumiem.
Par pārkāpumu tiek uzskatīts arī, ja novietotās automašīnas traucē ugunsdzēsējiem, ātrajai palīdzībai vai policijai nokļūt līdz mājai, kur ir notikusi ārkārtas situācija. Ja pārkāpēja auto būs jāevakuē, par pakalpojumu nāksies maksāt traucējošā transportlīdzekļa īpašniekam.
Taču Rīgas pašvaldības policijas darbinieki paši pa pagalmiem nebraukā, viņiem pietiek darba uz ielām. Taču, ja jūs piezvanīsiet un pasūdzēsieties par kādu autovadītāju, patruļas ekipāža noteikti ieradīsies un pie viena sodīs visus, kas būs novietojuši automašīnu pagalmā. Iemesls – auto novietošana zaļajā zonā. Standarta sods – 30 eiro.
Taču dzīvokļu īpašnieki, īpaši, ja viņiem pieder zeme vai tā pieder Rīgas domei, var vienoties un izveidot savu autostāvvietu, kur automašīnas var novietot tikai ar attiecīgu atļauju – caurlaidi.
Ir atļauts ne tikai izvietot zīmes, bet pat uzstādīt barjeru un nolīgt stāvvietas apsargu, lai novērstu nepiederošu personu iekļūšanu stāvvietā. Taču, lai to realizētu, ir jāizstrādā projekts un jāsaņem Būvvaldes, Satiksmes departamenta un “Latvijas valsts ceļu” akcepts.
Vēl 2016. gadā pilsētas vadība solīja, ka dzīvojamo rajonu centrālajās ielās uz pašvaldībai piederošiem zemes gabaliem tiks ierīkotas pašvaldības autostāvvietas. Tomēr šī programma dažādu iemeslu dēļ tā arī netika pilnībā īstenota.
Aleksandrs FEDOTOVS