Rīgā ir vairāk nekā desmit iedzīvotāju kategorijas, kam pienākas nekustamā īpašuma nodokļa (NĪN) atvieglojumi. Tie ir pensionāri, iedzīvotāji ar invaliditāti, ģimenes ar bērniem, dzīvokļu īpašnieki renovētās mājās un citi.
Lai saņemtu atvieglojumus, dzīvokļa īpašniekam ir jāraksta iesniegums Rīgas domes Finanšu departamentam kurš izvērtēs, vai personas dzīvesvietas deklarācija atbilst attiecīgajos noteikumos norādītajiem nosacījumiem.
Sākot ar 2023. gadu, lai saņemtu nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumus, nodokļa maksātājam vai tā pilnvarotajai personai līdz taksācijas gada 1. janvārim jāreģistrē oficiālā elektroniskā adrese vai jāsniedz piekrišana elektroniskai saziņai ar Rīgas domes Finanšu departamentu ar e-pasta starpniecību.
Tomēr nekustamo īpašumu īpašnieku vidū ir daudz pensionāru, iedzīvotāju ar invaliditāti, kuri vecuma vai veselības stāvokļa dēļ slikti orientējas digitālajā vidē, tāpēc prasība reģistrēt elektronisko saziņas kanālu vai iesniegt iesniegumu par objektīviem iemesliem, kas liedz reģistrēt e-saziņas kanālu, netiek attiecināta uz nodokļu maksātājiem – pensionāriem, personām ar 1. vai 2. grupas invaliditāti, personām, kas atzītas par Černobiļas atomelektrostacijas avārijas rezultātā cietušajiem vai šīs avārijas seku likvidatoriem, personām, kurām Rīgas Sociālais dienests ir piešķīris maznodrošinātas vai trūcīgas mājsaimniecības statusu un politiski represētām personām.
Savukārt tiem, kas nepievērsa uzmanību, nezināja vai kuriem nav iespējas izpildīt prasību par elektronisko saziņas kanālu, tiek dots laiks, lai izdarītu to pārejas periodā. Respektīvi, ja NĪN nodokļa maksātājs Rīgā, kurš atbilst atvieglojumu saņemšanas nosacījumiem, nav reģistrējis oficiālo e-pasta adresi vai e-pastu, bet izdarīs to 2024. gada laikā, atvieglojums tiks piešķirts par visu 2024. gadu.
To paredz Rīgas domes nesen pieņemtie grozījumi saistošajos noteikumos par nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu piešķiršanas kārtību galvaspilsētā. Šis nosacījums būs spēkā arī attiecībā uz 2025. gadu: ja elektronisko sakaru kanāls tiks reģistrēts 2025. gadā, tad atvieglojums tiks piešķirts par visu 2025. gadu.
Tiek norādīts, ka elektronisko sakaru kanāla pieejamība izvirzīta kā priekšnoteikums nodokļu atvieglojumu saņemšanai, lai palielinātu elektronisko dokumentu aprites īpatsvaru, taupītu Rīgas pašvaldības budžeta līdzekļus, dabas un energoresursus. Un nodokļu maksātāji aktīvi reģistrējās elektroniskajiem sakariem, tādējādi izpildot šo papildu nosacījumu atvieglojumu saņemšanai.
Vienlaikus, lai motivētu arī citus nodokļu maksātājus, kuri līdz šā gada 1. janvārim nav paspējuši reģistrēt oficiālo e-adresi vai e-pastu, kā arī lai vēl vairāk palielinātu elektronisko dokumentu aprites īpatsvaru, Rīgas dome atbalstīja lēmumu pagarināt nodokļu maksātāju e-adreses reģistrācijas termiņu.
Kā reģistrēt elektronisko sakaru kanālu:
- Aktivizējot oficiālo e-adresi portālā Latvija.gov.lv.
- Iesniedzot pieteikumu portālā www.eriga.lv (sadaļa “Nekustamā īpašuma nodoklis” -> “E-dokumentu iesniegums”).
- Iesniedzot pieteikumu portālā www.epakalpojumi.lv (sadaļā “Nekustamais īpašums” -> “E-pasta un SMS pieteikums”).
- Nosūtot ar drošu elektronisko parakstu parakstītu pieteikumu uz e-pasta adresi: pip@riga.lv (elektroniskā veidlapa ir pieejama https://pip.riga.lv sadaļā “Veidlapas”, 3. pielikums).
- Nosūtot pieteikumu Finanšu departamentam pa pastu uz adresi: Terēzes iela 5, Rīga, LV-1012.
- Iesniedzot pieteikumu saziņai pa elektronisko pastu klātienē: Terēzes ielā 5, Rīgā (tikai pēc iepriekšēja pieraksta pa tālr. 67181866).
- Ievietojot pieteikumu pastkastītē, kas atrodas pie iestādes ieejas durvīm Terēzes ielā 5, Rīgā.
Sagatavoja: Tatjana ADRIANOVA