Sācies jaunais mācību gads – bērni un jaunieši steidz uz skolām, koledžām, universitātēm un bērnudārziem, rīdzinieki ir atgriezušies no atvaļinājumiem un vasarnīcām. Un ... visi ir iestrēguši savas mīļās pilsētas ielās.
Protams, ielu un ceļu remonts ir nepieciešams – un tas tiek veikts nepārtraukti. Taču darbu veicējiem ir jāpiedomā ne tikai pie tā, kā organizēt un finansēt darbus, bet arī pie tā, kā rīdzinieki brauks un staigās pa galvaspilsētas ielām...
“Nē, vēl nav gatava”
Jau trešo vasaru tiek remontēta Slokas iela Pārdaugavā, radot galvassāpes gan rajona iedzīvotājiem, gan tiem, kas šeit strādā un mācās, gan tiem, kas caurbraucot dodas uz Imantu vai Iļģuciemu. Tagad, cerams, rit darbu pēdējais posms, un jau pavisam drīz autovadītāji un sabiedriskais transports varēs atgriezties braukšanas joslā virzienā no centra. “Rīgas satiksme” solīja, ka darbi šajā ielas posmā ilgs līdz augusta beigām.
Pagaidām katru darba dienu Melnsila ielā no Baložu līdz Kuldīgas ielai un Jūrmalas gatvei ir milzīgs sastrēgums, kā rezultātā brauciens, piemēram, no centra ar 30. autobusu uz Bolderāju ir par 20 minūtēm ilgāks, ierastajā laikā nepaspēj pavakariņot arī 25. trolejbusa pasažieri, steidzoties no darba uz mājām Iļģuciemā.
Mēs nemaz nerunājam par pastāvīgajiem transportlīdzekļu un gājēju kustības ierobežojumiem (dienā un naktī), kas saistīti ar jaunās dzelzceļa stacijas un Rail Baltica būvniecību, kam, kā izrādās, nebija paredzēts (!) šķērsot Rīgu.
Sastrēgumi Vecmīlgrāvī, pie VEFa, uz Dienvidu tilta – kā jau parasti. Jo, ja kaut kur Purvciemā izveidojas sastrēgums, tas noteikti atsaucas arī Juglā, centrā, Pļavniekos... Jo mūsu šaurās galvaspilsētas ielas, ja nu pēkšņi kādam ceļu remontdarbu organizatoram tas nav skaidrs, ir viens vesels organisms.
Katrai Eiropas (un varbūt ne tikai) pilsētai ir sava interpretācija leģendai par to, kāpēc pilsēta pastāvēs mūžīgi. Teika vēsta, ka ik katrus simts gadus no Daugavas izlien velns un jautā, vai Rīga jau gatava. Ja jautātais atbildētu, ka Rīga gatava, tad Rīga nogrimtu ūdenī. Bet, tā kā visi Rīgā dzīvojošie zina šo teiku, tad tie vienmēr atbild, ka Rīga nav gatava, un Rīga pastāv vēl šobaltdien.
Tiesa gan pēdējā laikā šī leģenda ir pārtapusi anekdotē. Pēdējos četrus gadus Rīgā notiek nepārtraukta būvniecība, kuru nevar pabeigt pat vienā atsevišķā vietā.
Gals nav redzams
Šogad galvaspilsētas vadība ir sākusi remontdarbus vairāk nekā 100 galvaspilsētas ielās un ceļos. Turklāt pusvasaru nedēļas nogalēs uz centrālajām ielām un tiltiem norisinājām visdažādākās sacensības, maratoni, gājieni. Rezultāta iedzīvotāji bez īpašas nepieciešamības no mājas no mājas āra neiet, lai nebūtu lieki jātērē sastrēgumos personīgais laiks. Un laiks ir kas? Nē, ne tikai nauda, tā ir arī veselība un daudz kas cits.
Kad beigsies vai vismaz iestāsies atelpa šajā remontdarbu murgā? Kā pavēstīja Rīgas domes Mobilitātes un ārējās telpas departamenta Satiksmes infrastruktūras nodaļas vadītājs Andrejs Urtāns, Rīga "līdz jaunā mācību gada sākumam vēl nebūs savesta kārtībā. Daļa tiks sakārtota līdz gada beigām.” Lai gan šogad remontdarbi uz Latvijas ceļiem notiek vienkāršotā kārtībā un bez liekas birokrātijas.
Augusta pēdējās nedēļās tehnika gandrīz diennakts režīmā strādājusi 128 Rīgas ielās un ceļu posmos. Galvaspilsētas vadība dara visu iespējamo, lai darbu laikā neciestu gājēji un automašīnu īpašnieki. Satiksmes ierobežojumi galvenokārt tiek ieviesti naktīs vai brīvdienās, kad satiksmes plūsma ir minimāla. Taču visi centieni ir veltīgi.
Pēc galvaspilsētas transporta departamenta pārstāvja teiktā, lielajos objektos, piemēram, Ulmaņa gatvē, remontdarbi turpināsies līdz pat ceļu darbu aktīvās sezonas noslēgumam oktobra beigās.
Savukārt galvaspilsētas mērs Vilnis Ķirsis remontdarbu sezonas sākumā norādīja, ka to apjoms uz Rīgā šogad ir četras reizes lielāks nekā, piemēram, 2021. gadā.
Kāpēc mērs pašreizējos darbus salīdzina nevis ar pagājušo gadu, bet gan ar aizpagājušo? Atbilde tālu nav jāmeklē. Pirms gada galvaspilsētas vadība plānoja remontēt gandrīz 60 objektus, bet sanāca pabeigt tikai 11. Tāpēc priecāsimies, ja viss vasaras sākumā iesāktais un pārraktais tiks pabeigts, nevis atstāts uz ziemu...
Tikmēr
No 128 šosezon remontam pieteiktajām ielām vai to posmiem līdz 23. augustam seguma atjaunošanas darbi pabeigti 29 ielās ar grants segumu un 5 ielās ar asfalta segumu. Tas nozīmē, ka līdz vasaras beigām ir pabeigti 37% no plānotajiem darbiem. Izskatās, ka Rīgas domei un būvniekiem cer uz siltu rudeni....
Viss notiek pēc plāna
Rīgā turpinās darbi pie 128 ielu vai to posmu labiekārtošanas. Ielās ar augstu satiksmes intensitāti - Brīvības gatvē, Kārļa Ulmaņa gatvē, Lubānas un citviet - darbi galvenokārt notiek naktīs. Iespējamas satiksmes problēmas, tāpēc pašvaldība aicina iedzīvotājus izrādīt sapratni...
Galvaspilsētas mērija informēja, ka šogad asfalta segumu plānots atjaunot 38 ielās, kuru kopējā platība ir 630 tūkstoši kvadrātmetru.
Līdz 23. augustam ir pabeigti ceļa seguma atjaunošanas darbi Dārziņu ielas posmā no Cidoniju ielas līdz Dārziņu ielas 1. līnijai, Pulkveža Brieža ielas posmā no Hanzas ielas līdz Elizabetes ielai un Trijādības ielas posmā no Kuģu ielas līdz Raņķa dambim.
Gustava Zemgala gatves posmā no Ūnijas ielas līdz Brīvības gatvei un Lubānas ielas posmā no Andreja Saharova ielas līdz Brāļu Kaudzīšu ielai ir pabeigti 60-75 procenti darbu.
No 40% līdz 52% no kopējā darbu apjoma ir pabeigti sešos posmos: Biksēres ielā; Biķernieku ielas posmā no Lielvārdes līdz Ulbrokas ielai; Brīvības ielas posmā no Juglas līdz Jaunciema pārvadam; tilta pār Juglu (Brīvības iela); Mīlgrāvja tilta transporta mezgla līdz Emmas ielai un Raņķa dambja posmā no Trijādības ielas līdz Uzvaras bulvārim.
Visplašākā ietvju rekonstrukcija tiek veikta divos Kārļa Ulmaņa gatves posmos – no Jaunmoku ielas līdz Gramzdas ielai un paralēli tai (pabeigti 29% no darbu apjoma), kā arī posmā no Gramzdas ielas līdz pilsētas robežai (pabeigti 29% no darbu apjoma).....
Dzīve bez trokšņa un putekļiem
Plānots atjaunot 90 ielas ar grants segumu. Atjaunoto ielu platība ir gandrīz 96 tūkstoši kvadrātmetru. Šobrīd darbi ir pabeigti 29 ielās, tostarp 6 ielas Trīsciemā; 5 ielas Dārziņos; 11 ielas Berģos; 3 ielas Jaunciemā; 3 ielas Sužos; 1 iela Purvciemā. Pašlaik darbi turpinās vēl 7 ielās Dārziņu apkaimē un 3 ielās Berģos.
Visus ielu posmus, kuros paredzēts veikt ietvju uzlabošanas darbus, var apskatīt pašvaldības tīmekļa vietnē publicētajā sarakstā un digitālajā kartē.
Ielu seguma atjaunošanas un uzlabošanas darbi Rīgā ilgs visu būvniecības sezonu – līdz vēlam rudenim, ja laika apstākļi būs labvēlīgi. Informācija par satiksmes ierobežojumiem publicēta Rīgas pašvaldības portāla sadaļā “Satiksmes ierobežojumi”.
Visus ielu posmus, kuros gaidāmi ceļa seguma uzlabošanas darbi, var apskatīt mājaslapā riga.lv.
(!) Remontdarbu saraksts var nedaudz mainīties saskaņošanas procesā ar par ceļu uzturēšanu atbildīgajiem dienestiem, kā arī citu neparedzētu apstākļu dēļ.
Oksana Petrenko