Mājas virtuve
RU Svētdiena, 24. Novembris Rīt: Velda, Velta

Liepājnieks par lielveikala autostāvvietu: iebraucu, piereģistrējos – sods!

Nepatīkamu situāciju, apmeklējot tirdzniecības centru “Baata”, piedzīvoja mūsu lasītājs  Juris no Liepājas: kopā ar sievu, 3. grupas invalīdi, viņš novietoja automašīnu Cityparks stāvvietā un uzreiz devās uz tirdzniecības centru, lai piereģistrētu auto. Autostāvvietu viņi pameta pirms reģistratorā norādītā laika, taču pie priekšējā stikla jau bija piestiprināta kvīts, kurā ar roku bija norādīta soda naudas summa – 30 eiro, turklāt vējstikla tīrītāja slotiņa bija salauzta.

Autovadītājs, būdams šokā, ar šo papīru uzreiz devies uz policiju. Tiesībsargi bija pārsteigti, jo tas neesot dokuments, un ieteica zvanīt uz “kvītī” norādīto tālruņa numuru.

Pa telefonu Jurim ieteica pārsūdzēt sodu elektroniskā veidā, jo uzņēmuma birojs atrodas Rīgā. “Bet man nav nekā elektroniska,” bezpalīdzīgi atzīst vīrietis. Un 30 eiro viņa ģimenei, maigi izsakoties, pavisam nav lieki.

“Un vēl, kāpēc man būtu jāpierāda sava taisnība. Pieprasiet drošības kameru ierakstus, tās ir visur, pārbaudiet, kurā laikā es ierados un piereģistrēju auto. Kāpēc vajag nekaunīgi pielavīties un iebāzt šo papīreli? Arī vējstikla tīrītājs ir salauzts, tas, starp citu, maksā vairāk nekā šis viņu “sods”. Un es nevaru noskaidrot, kurš to izdarīja. Šī siena ir nesalaužama, uzņēmums atsakās kontaktēties. Viņi atkārto vienu un to pašu vienu – pārsūdziet sodu elektroniski. Pat CSDD darbinieki bija pārsteigti – kāpēc būtu jātic kaut kādam ar roku rakstītam papīram, kas pabāzts zem salūzuša tīrītāja? Kas tas ir par dokumentu, kur ir pārkāpuma pierādījumi?”

“Pārkāpuma” detaļas

Īsāk sakot, normāli sazināties ar uzņēmumu Jurim neizdevās, tāpēc palīdzēt viņam piekrita advokāte Elita Kosaka. Viņa precizē “pārkāpuma” detaļas.

Jura vaina esot tajā, ka viņš esot pārāk ilgi gājis no savas automašīnas līdz reģistrācijas automātam.

Kosaka precizē: autostāvvieta bija pilna, vieta, kurā Juris novietoja savu auto, atradās tālu no tirdzniecības centra ieejas, vīrietis ar sievu invalīdi attālumu līdz reģistrācijas automātam veica 8 minūtēs. Pārlasot Cityparks noteikumus, juriste neatrada tajos precīzi definētu laika intervālu, kurā apmeklētājam ir jāreģistrē automašīna.

“Kad sazinājos ar Cityparks, viņi atbildēja: “Lasiet mūsu noteikumus”. Es pārlasīju – noteikumos par to nekas nav minēts,” skaidro juriste. Un precizē: “Saskaņā ar Civillikuma 1537. un 1538. pantu ir jānorāda termiņš, kurā īpašniekam ir jāpiereģistrē automašīna. Pretējā gadījumā, uz kāda pamata pret viņu tiek izvirzītas pretenzijas? Man atbildēja – esot QR-kods, kurā ir visa informācija. Bet vai tā nav diskriminācija? Pirmkārt, cilvēkam ir jābūt jauna modeļa viedtālrunim, lai varētu nolasīt šo kodu – ar pogu telefonu tas ir nav iespējams. Nemaz nerunājot par to, ka cilvēkam vispār var nebūt telefons. Un ne katrs cilvēks šādā situācijā spēj izprast jaunāko tehnoloģiju nianses.

Agrāk šī autostāvvieta bija bezmaksas, bet tagad tā nodota privātajiem uzņēmumiem, un būtu labi, ja viņi tiešām uzlabotu pakalpojumu, bet no uzņēmuma nav iespējams saņemt adekvātu atbildi – komunikācijas sistēma nav izveidota.

Protams, Kosaka nosūtīja sūdzību Cityparks. Atbilde bija diezgan laipna. Tika paskaidrots, ka klients nav reģistrējis savu automašīnu 8 minūtes, tāpēc viņam tika uzlikts naudas sods. Un tālāk smalki par to, ka viss atbilst noteikumiem, kā arī par veidiem, kā autovadītājs var pārskaitīt sodu uzņēmumam. Tajā pašā laikā konkrēti par to, kādā laikā autovadītājam ir pienākums reģistrēt automašīnu, nekas nav teikts. Uzņēmums iesaka ... lasīt noteikumus un izmantot mobilo lietotni.

Attēlā: Vieta, kur bija novietota automašīna (autostāvvieta bija pilna), ieeja ir tur, kur redzami plakāti (150 metri). Lai sasniegtu reģistrācijas automātu,  ir jāiziet cauri tirdzniecības centra vestibilam, apmēram 50 metri. Cik ātrā laikā vīrietis ar sievu invalīdi vai, teiksim, māmiņa ar maziem bērniem var veikt šādu attālumu?

Juriste uzskata, ka atbildes pēc būtības nav – jāgaida, kamēr beigsies likumā noteiktais nogaidīšanas termiņš, un tad jāvēršas tiesā.

Elita Kosaka skaidro:

“Šādā situācijā var nonākt jebkurš autovadītājs. Tā vietā, lai uzlabotu savu darbu un padarītu to noderīgu, viņi vienkārši uz līdzenas vietas iekasē no cilvēkiem naudu. Un, kā izrādās, viņiem vienmēr ir taisnība. Viņiem uz visu ir viena atbilde – lasiet noteikumus. Klientam vispār nav nekādu tiesību. Sanāk, ka uzņēmuma darbību neviens nekontrolē – viņi tikai iznomā teritoriju un saņem dividendes, bet tas, ka cik tas ir ērti iedzīvotājiem, nevienu neinteresē.

Sociālajos tīklos es sastapusi daudz šāda veida sūdzību par Cityparks rīcību. Pietiek nedaudz piebremzēt, lai izlaistu bērnu, un uzreiz jau tiek uzlikts sods kā par stāvēšanu. Lielākā daļa cilvēku izvēlas to samaksāt, jo vienkārši neredz iespēju aizstāvēt savas tiesības. Uzņēmums nav ieinteresēts veidot komunikāciju ar klientiem. Nav adekvātas saziņas, noteikumi neparedz reģistrācijas termiņus. Turklāt cilvēkam gados gluži vienkārši nav pa spēkam ātri aizskriet līdz aparātam. Nekādas cilvēciskas izpratnes par to visu nav. Tāpat kā nav likumīgi prasīt samaksāt soda naudu. Sistēma ir jāmaina...”.

Uzņēmums atbild

Press.lv korespondents lūdza uzņēmumu Cityparks komentēt šo situāciju un paskaidrot, cik ilgā laikā klientam ir jāreģistrē automašīna un kur šo informāciju var atrast? Kādas iespējas nodrošina uzņēmums, lai palīdzētu klientiem izprast noteikumus un vienkāršotu reģistrācijas veidus? Kādas ir citas saziņas iespējas ar uzņēmumu, izņemot elektronisko?

“Kā jūs redzat šīs problēmas risinājumu: cilvēks atnāk no stāvvietas tālākā stūra, piereģistrē savu automašīnu, bet atgriežoties redz, ka viņa loga tīrītājs ir salauzts, bet zem tā pabāzts neliels papīra gabaliņš. Vai ir kādi videoieraksti, kas apliecinātu jūsu taisnību? Visur ir videokameras - vai uzņēmums izmanto šo iespēju?

Atbilde atnāca ātri. Uzņēmums atbildēja, ka SIA “Cityparks Latvija” ir autostāvvietu apsaimniekotājs un pašlaik pārvalda vairāk nekā 140 autostāvvietu Latvijā, kas tiek apmeklētas vairāk nekā 10 milj. reižu gadā. Tās ir gan parastās maksas autostāvvietas, gan maksas autostāvvietas, piemēram, pie tirdzniecības centriem, kas atrodas blīvi apdzīvotās vietās ar lielu satiksmes intensitāti, kā arī pie daudzdzīvokļu mājām, lai nodrošinātu vietas auto novietošanai.

Tika arī paskaidrots, ka SIA “Cityparks Latvija” ir stingra autostāvvietu noteikumu pārbaudes kārtība un pārkāpumu fiksēšanas sistēma.

Attiecībā uz tieši aprakstīto gadījumu Liepājā, pēc uzņēmuma teiktā, situācija ir šāda: šīs autostāvvietas lietošanas noteikumi paredz, ka autovadītājs var izmantot autostāvvietu bez maksas tikai tad, ja viņš ir reģistrējies reģistrācijas kioskā pie tirdzniecības centra ieejas. Ja reģistrācija laikus nav veikta, par autostāvvietu ir jāmaksā. Maksājums jāveic nekavējoties, saprātīgā laikā, taču Juris reģistrējās tikai astoņas minūtes pēc ierašanās.

“Kontrolieri pārbauda katru transportlīdzekli vairākas reizes, un sodi nekad netiek uzlikti uzreiz. Pretenzijā norādītā informācija, ka autovadītājam bija nepieciešams ilgāks laiks, lai nokļūtu līdz reģistrācijas kioskam, neapstiprinājās.”

Attiecībā uz salūzušo tīrītāju autovadītājam tika ieteikts vērsties policijā – uzņēmums savu kontrolieri atzina par nevainīgu. Saskaņā ar noteikumiem soda kvītis tiek akurāti pabāztas zem tīrītājiem.

Runājot par saziņas kanāliem, uzņēmums apliecināja, ka “ja automašīnas vadītājam ir pretenzijas par uzlikto sodu, viņš var rakstveidā vērsties Cityparks Latvija ar lūgumu pārskatīt sodu. Iesniegumu var iesniegt tīmekļa vietnē, kas norādīta uz soda kvīts https://eparking.lv/portala, pa e-pastu vai pa pastu papīra formā. Iesnieguma iesniegšanai nav nepieciešams ne elektroniskais paraksts, ne internetbanka. Iesniegumu var iesniegt brīvā formā, pievienojot situācijas aprakstu saviem vārdiem”.

...Rezumējot, pēc detaļu precizēšanas izskatās, ka katrs paliek pie sava, un tikai tiesa tagad visam ieinteresētajās pusēm spēs izskaidrot, ko nozīmē reģistrēt automašīnu “nekavējoties un saprātīgā termiņā”.

Notiek ielāde
Notiek ielāde
Notiek ielāde
Notiek ielāde

Āgenskalnā ugunsgrēkā neapdzīvotā namā izglābti 10 cilvēki

23/1
Lasīt