Kļūsti par vispārējās aprūpes māsu, kur programmas klīnisko praksi iespējams īstenot Ventspilī
Attīstot reģionālo sadarbību, Rīgas Stradiņa universitāte (RSU) šogad piedāvā iespēju profesinālo bakalaura studiju programmas klīnisko praksi realizēt Ziemeļkurzemes reģionālajā slimnīcā. Māaszinību specialistiem, kas izvēlēsies studijas programmā, ir pieejamas valsts budžeta finansētās studiju vietas. Kopumā šajā gadā programmā plānots uzņemt vairāk nekā 260 reflektantus. Programmu absolvējot, jaunie specialisti iegūs profesionālo bakalaura grādu veselības aprūpē un n vispārējās aprūpes māsas kvalifikāciju.
Studiju programmas direktore, docētāja Eva Cela norāda, ka, neraugoties uz intensīvo studiju grafiku, lielākā daļa studentu paralēli uzsāk vai turpina darbu ārstniecības iestādēs, pielāgojot darba grafiku lekcijām un nodarbībām un sekmīgi iegūstot kvalifikāciju. Stiprinātā sadarbība ar darba devējiem vieš pamatotu cerību, ka reģioniem tas nodrošinās labi sgatavotu jauno speciālistu pieaugumu – ne vien palielinot māsu skaitu, bet absolvējot programmu, māsa iegūst plašas kompetences.
Māsas profesijas attīstību ir būtiski ietekmējušas izmaiņas, kas gadu gaitā tiek ieviestas veselības aprūpes sistēmās. Tā, piemēram, tiecoties uz integrētas veselības aprūpes sistēmu, kuras centrā ir pacients, māsu loma ir būtiski mainījusies, prasot no māsas tādas papildu kompetences kā spēju patstāvīgi diagnosticēt, kad ir nepieciešama pacientu aprūpe, spēju patstāvīgi konsultēt un spēju patstāvīgi nodrošināt pacientu aprūpes kvalitāti, to novērtēt un analizēt.
Pieteikties reflektanti aicināti līdz 24. jūlija plkst. 17.00, – tā ir iespēja studēt gan vidusskolu absolventiem, gan tiem, kuri vēlas paaugstināt savu kvalifikāciju vai pārkvalificēties.
Izglītības procesā ir būtiski sagatavot speciālistus, kas ir spējīgi virzīt pārmaiņas veselības aprūpes nozarē, t.sk. māsu praksē, nodrošināt uzkrāto, klīniskajos pierādījumos balstīto zināšanu pārnesi ikdienas praksē, īstenot uz personu centrētu aprūpi un starpdisciplināru sadarbību veselības aprūpes pakalpojumu koordinēšanā un pēctecības nodrošināšanā.
Studiju programmas īstenošanas tematiskais plānojums paredz, ka pirmajos semestros ir iekļauti bāzes teorētiskie studiju kursi, kas rada izpratni par cilvēka ķermeni, tā funkcionēšanu fiziskā un psihiskā aspektā (piemēram, “Bioloģija un medicīnas ģenētika”, “Anatomija”, “Funkcionālā fizioloģija”, “Biežāko slimību patoģenēzes kurss māszinību studentiem”, “Psiholoģija un Socioloģija” u.c.). Visos studiju gados tiek realizēti studiju kursi, kas attīsta komunikatīvās, pedagoģiskās un organizatoriskās iemaņas (piemēram, “Pedagoģija veselības aprūpē”, “Veselības aprūpes organizācija”, “Veselības aprūpes juridiskie aspekti”, “Aprūpes filozofija un procesa modelis”, “Saskarsmes psiholoģija un komunikācijas prasmes”. Lai pārliecinātos par studentu spēju orientēties bāzes teorētiskajos studiju kursos, kā arī nozares specializācijas pamatu apguvi, 2.un 3. studiju gada noslēgumā studenti izstrādā kursa darbus, sagatavojot literatūras apskatu par kādu no veselības aprūpes (māszinības, sabiedrības veselības) tēmu tādējādi demonstrējot ne tikai gūto izpratni par veselības aprūpes, medicīnas, māszinības jomu, bet arī savas iemaņas pētniecības jautājuma, mērķa un uzdevumu formulēšanā un informācijas avotu kritiskā analīzē un sistematizēšanā. Nākamajos semestros apgūstamo studiju kursu klāstā arvien palielinās nozares specifisko studiju kursu īpatsvars (piemēram, “Klīniskā aprūpe un rehabilitācija pacientu aprūpē”, “Ķirurģiskās slimības”, “Iekšķīgās slimības”, “Mentālā veselība un pacientu aprūpe”, Onkoloģiskās slimības un pacientu aprūpe. Sāpju aprūpe”, “Anestezioloģija un reanimatoloģija”, “Veca cilvēka aprūpe un aprūpe mājās”, kā arī studiju kursi, kas nodrošina iemaņas patstāvīgai pētnieciskā darba veikšanai, kuras tālāk būs nepieciešamas bakalaura darba izstrādē (piemēram, “Pētniecības metodoloģija”, “Statistikas metodes”, “Aktualitātes nozarē” u.c.).
Lai veicinātu studentu praktisko iemaņu un zināšanu apguvi, katrā semestrī tiek īstenotas studiju klīniskās prakses. Studiju prakses nodrošina nepieciešamo profesionālo iemaņu apgūšanu, sabalansē teorētiskās zināšanas ar praktiskajām iemaņām. Prakses laiks un praktiskās nodarbības ir puse no studiju kopējā ilguma; prakse ir individuāla, un tā iekļauj reālu darbu ar pacientiem, nevis tikai novērojumus.
Studiju laikā studējošie iepazīsies ar labāko praksi pacientu drošības un aprūpes kvalitātes nodrošināšanai, iemācīsies domāt kritiski, piemērot uz pierādījumiem balstīto praksi, risināt problēmas un nodrošināt aprūpi drošā, simulētā vidē, kur kļūdas nerada risku vai apdraudējumu pacientiem.
Studiju laikā ir iespēja apgūt arī citu valstu pieredzi un mācību metodes, izmantojot Erasmus+ studentu mobilitātes programmu, kurā studenti paplašina redzesloku un zināšanas savā nozarē. Jau no pirmā kursa tev būs iespēja iesaistīties zinātniskajā darbā, jo RSU ir zinātnes universitāte.
Studiju laikā iespējams iepazīties ar labāko praksi pacientu drošības un aprūpes kvalitātes nodrošināšanā, iemācīties domāt kritiski, risināt problēmas un veikt aprūpi drošā un simulētā vidē, kur kļūdas nerada risku vai apdraudējumu pacientiem.
Studiju programmā lekcijas tiks organizētas gan klātienē, gan attālināti – šobrīd plānots, ka Ventspils studentu apmācība tiks organizēta, piesakoties studijām RSU Liepājas filiālē. Attiecīgi – vidēji divas reizes nedēļā topošajām māsām būs jādodas uz RSU Liepājas filiāli.. Lekciju un nodarbību grafiks tiks precizēts ne vēlāk kā 2 nedēļas pirms studiju uzsākšanas. Ziemeļkurzemes reģionālā slimnīca aicina apgūt māsas profesiju, kas vienmēr bijusi un arī nākotnē būs pieprasīta profesija.