Vājš ūdens spiediens vakaros, automašīnu novietošana zālienā, nesakopts pagalms un netīra kāpņu telpa – risināt šos un citus šķietami sīkos jautājumus ir ēkas apsaimniekotāja tiešais pienākums. Nereti daudzdzīvokļu māju iedzīvotāji gadiem ilgi lūdz pievērst uzmanību viņu vajadzībām, taču apsaimniekošanas uzņēmumi ir aizņemti ar lielāku darbu realizāciju, piemēram, logu nomaiņu kāpņu telpās, sānu sienu siltināšanu vai ēkas renovāciju kopumā.
Taču iedzīvotāju lūgumu ignorēšana liecina par apsaimniekotāja vai tā pilnvarotās personas, kuru namu apsaimniekošanas uzņēmums ir nozīmējis koordinēt mājas uzturēšanu, sliktu darbu.
Pārvaldnieka darbā nedrīkst būt sīkumu – tā domā iedzīvotāji. Taču prakse rāda, ka ķēpāties ar sīkumiem pārvaldniekiem parasti nepatīk.
Nav nekādas daļas gar iedzīvotājiem
Diemžēl iedzīvotāju lūgumu ignorēšana no ēku apsaimniekotāja puses nav nekas neparasts. Piemēram, kādas 602. sērijas mājas Purvciemā iedzīvotāji raksta, ka teorētiski par kārtību mājā atbild kāds no namu pārvaldes, taču neviens nezina ne viņa tālruņa numuru, ne vārdu.
“Ziemā sētnieks nekaisīja trotuāru, un mēs vispār nevarējām iziet no mājas," stāsta iedzīvotāji. “Kāpņu telpa divu gadu laikā, iespējams, ir mazgāta tikai vienreiz, bet zāle pēc zāliena pļaušanas netiek novākta...”
Šī ir neliela daļa no sūdzībām, kas adresētas vietējam mājas apsaimniekošanas uzņēmuma pārstāvim. Iepriekšējais solīja, ka visu sakārtos, taču nekas nav mainījies. Tagad ir iecelts jauns pārstāvis. Iedzīvotāji zvana uz galveno biroju, un viņiem tiek rekomendēts sazināties ar pārstāvi uz vietas.
Jā, lielam namu apsaimniekošanas uzņēmumam noteikti ir daudz darba, un izdabāt visiem droši vien ir grūti. Tad varbūt būtu labāk atteikties no namu pārvaldes pakalpojumiem un pārvaldīt savu īpašumu pašiem, risinot visas sasāpējušās problēmas kopīgi? Taču, spriežot pēc lasītāju vēstulēm, šāda patstāvīga dzīve arī nav nekāda medusmaize.
Lūk, ko par sava pārvaldnieka bezdarbību stāsta kādas Ķengaraga mājas iedzīvotāji:
“Mūsu mājā ir 80 dzīvokļi, esam nodibinājuši dzīvokļu īpašnieku biedrību un iecēluši savu pārvaldnieku. Taču viņš savus pienākumus pilda slikti. Ierodas reizi nedēļā uz pāris stundām, līgumus ar pakalpojumu sniedzējiem slēdz pēc saviem ieskatiem... Rezultātā pērn māja gandrīz palika bez apkures, jo pārvaldniekam bija problēmas ar “Rīgas siltumu”. Mums, kā parasti, neko nepaskaidroja, sapulci nesasauca, bet ziemā dzīvokļos bija ļoti auksti un ūdens no karstā krāna bija knapi silts…”
Lasītāji bieži jautā: vai ir iespējams nomainīt mājas pārvaldnieku un kā piespiest viņu pienācīgi pildīt savus pienākumus? Vai ir iespējams noslēgt līgumus ar siltuma, ūdens piegādātājiem un būvniecības uzņēmumiem tā, lai tie būtu izdevīgi iedzīvotājiem, nevis tikai pārvaldniekam?
Mājas pārvaldnieks ir algots darbinieks
Vispirms ir jāsaprot, kādas ir dzīvokļu īpašnieku tiesības un iespējas.
“Dzīvokļa īpašuma likumā ir noteikts: ja pārvaldnieks pienācīgi neveic viņam uzdotās pārvaldīšanas darbības vai citus likumā noteiktos pārvaldnieka pienākumus, īpašnieks var izbeigt ar viņu pārvaldīšanas līgumu un uzticēt šo pakalpojumu citai personai,” skaidro juriste Irina SAVELJEVA.
Tātad, kas ir jādara, lai nomainītu mājas pārvaldnieku?
“Lai atteiktos no pārvaldnieka pakalpojumiem, ir jāsasauc dzīvokļu īpašnieku kopsapulce un jāpieņem šāds lēmums. Ja sasaukt sapulci nav iespējams (iedzīvotāji ir atvaļinājumā, dzīvo citur u.t.t.), likums ļauj balsot aptaujas veidā.
Lēmums tiek uzskatīts par pieņemtu, ja par to nobalso vairākums dzīvokļu īpašnieku (50 % + 1 balss). Šajā gadījumā līgums ar pārvaldnieku tiek atcelts, un dzīvokļu īpašnieku kopībai ir tiesības noslēgt darba līgumu ar citu pārvaldnieku.
“Atcerieties, ka mājas pārvaldnieks ir algots darbinieks, kuram dzīvokļu īpašnieki dod darbu un maksā algu,” atgādina juriste.
Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likuma 10. panta 2. daļā ir noteikts:
“Dzīvojamās mājas īpašnieks uzdod pārvaldniekam pārvaldīšanas uzdevumu, rakstveidā noslēdzot ar viņu dzīvojamās mājas pārvaldīšanas līgumu. Dzīvokļu īpašnieki pārvaldīšanas līgumu slēdz saskaņā ar dzīvokļu īpašnieku kopības lēmumu, kas pieņemts Dzīvokļa īpašuma likumā noteiktajā kārtībā. Noslēgtais pārvaldīšanas līgums ir saistošs ikvienam dzīvokļa īpašniekam.”
Atbilstoši Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likuma 17. panta otrai daļai, dzīvokļu īpašnieki pārvaldīšanas līguma ietvaros var pilnvarot jauno mājas pārvaldnieku slēgt jaunu pakalpojuma līgumu ar pakalpojumu sniedzējiem, tostarp "Rīgas siltumu" vai citu uzņēmumu. Ēkas pilnvarotā persona visu dzīvojamās mājas īpašnieku (dzīvokļu īpašnieku) vārdā noslēdz līgumu ar pakalpojumu sniedzējiem par pakalpojumu sniegšanu visai ēkai.
Zem guloša akmens ūdens netek...
Protams, nomainīt pārvaldnieku ir vienkāršāk mājā, kuras īpašnieki ir pašpietiekami un paši šo pārvaldnieku ir nolīguši. Sarežģītāk būs tiem iedzīvotājiem, kuru mājas apsaimnieko liela apsaimniekošanas uzņēmuma nozīmētais pārvaldnieks. Ja viņa atskaites ir kārtībā un viņš nelokāmi seko namu pārvaldes vadlīnijām, iedzīvotāju ērtības uzņēmuma vadībai īpaši nerūp.
Taču cīnīties var arī ar šādu pārvaldnieku. Fiksējiet visus nenotīrītos trotuārus, nesakoptās ietves, neizmazgātas kāpnes un citas tehniskās problēmas mājā. Un, protams, rakstiet sūdzības. Turklāt tagad ir iespēja visu fotografēt un filmēt, kā arī ierakstīt formālās atbildes, kas tiek sniegtas pa tālruni.
Visi savāktie materiāli rakstveidā ar pielikumiem ir jāsūta uz namu pārvaldes galveno biroju. Galvenais ir darīt! Paši no sevis šie cilvēki savus ieradumus nemainīs.
Galu galā ir iespējams aiziet no lielā apsaimniekošanas uzņēmuma paspārnes. Izveidojiet savu dzīvokļu īpašnieku biedrību, nobalsojiet un nolīdziet pārvaldnieku, iespējams, pārvaldnieka pienākumus uzņemsies par kāds no mājas iedzīvotājiem.
Likumdošana dod daudz iespēju dzīvokļu īpašniekiem aizstāvēt savas tiesības, lai uzturētu kārtībā savu māju, taču tas prasa zināmu rīcību no iedzīvotāju puses. Un ir svarīgi atrast labu organizatoru, aktīvistu, kas uzņemsies šo darbu.
Oksana PETRENKO