Kam pievērst uzmanību?
Skūteru, velosipēdu un elektrisko skrejriteņu nomas sezona tuvojas noslēgumam. Taču automašīnu koplietošana ir pakalpojums, kas darbojas visu gadu. Un Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) saņem arvien vairāk sūdzību par šī pakalpojuma kvalitāti.
Lai labāk izprastu problēmu, PTAC darbinieki veica patērētāju aptauju, kurā piedalījās 134 cilvēki. Viņi sūdzējās par koplietošanas uzņēmumu tarifu plāniem, kas ir grūti saprotami un kuru rezultātā viņi ir spiesti maksāt vairāk, nekā bija solīts.
Turklāt automašīnas, kā arī elektriskie skrejriteņi tiek piedāvāti netīri un sliktā tehniskā stāvoklī, bieži automašīnā korekti nedarbojas GPS signāls un nav norādīta koplietošanas zona. Galu galā tas viss rada papildu problēmas klientiem.
Vispirms tiksim skaidrībā ar jēdzieniem. Auto koplietošanas pakalpojums ir auto īstermiņa noma, iekasējot maksu par minūtēm. Pakalpojuma infrastruktūra sastāv no autostāvvietām dažādās pilsētas daļās un īpašas lietotnes, bez kuras pakalpojuma izmantošana nav iespējama.
Uzņēmumi, kas sniedz diennakts nomas pakalpojumus, izvirza nosacījumu, ka automašīna jāatdod nomas punktā. Koplietošanas auto var novietot jebkurā lietotnē redzamajā stāvvietā.
Tiek uzskatīts, ka auto koplietošana ļauj pārvietoties pa pilsētu lēti. Tā ir taisnība, taču tikai situācijā, kad jums ir nepieciešams nokļūt no punkta A uz punktu B. Šādā gadījumā nav lietderīgi īrēt automašīnu uz visu dienu. Ja dienas laikā ir plānoti vairāki braucieni, jo īpaši ārpus pilsētas, lētāk ir izmantot klasisko nomas automašīnu.
Daudzus cilvēkus pārsteidz, ka parasti nomai tiek piedāvāti salīdzinoši jauni pēdējo gadu modeļi, kas pavisam nav lēti. Kā uzņēmumiem izdodas to uzturēt darba kārtībā un nopelnīt?
Lieta slēpjas līgumos, kas tiek sastādīti tā, lai līdz minimumam samazinātu riskus. Tāpēc PTAC iesaka vispirms rūpīgi izlasīt līgumu, lai patērētājam būtu skaidri visi tā punkti.
Galvenais – būt uzmanīgam
Pirms sēsties pie stūres, rūpīgi apskatiet automašīnu un atzīmējiet – vai vēl labāk nofotografējiet - visus redzamos defektus. Neuzmanīga vai pavirša apskate var izvērsties soda naudā un remonta izmaksās par virsbūves vai citu detaļu bojājumiem, ar kuriem jums nav nekāda sakara. Vienkārši nākamais klients, kurš būs uzmanīgāks, rūpīgi pārbaudīs transportlīdzekli un ziņos par visiem ārējiem un iekšējiem defektiem operatoram, kurš par dažiem no tiem pirmo reizi uzzinās tieši no šī lietotāja.
Ja bojājumi ir nenozīmīgi, iespējams, viss būs kārtībā. Bet, ja virsbūve ir pamatīgi apskādēta, bet jūs to nepamanījāt, tad pretenzijas tiks izvirzītas pret jums. Tas pats ir ar salonu: nepamanot traipu uz polsterējuma vai cigaretes izsmēķa izdedzinātu caurumu uz aizmugurējā sēdekļa, jums nāksies samaksāt par bojājumu novēršanu un salona ķīmisko tīrīšanu. Pat ja salonā jūtat cigarešu dūmu smaku, par to ir jāinformē operators.
Apdrošināšana nesedz visu
Izmantojot īrētu automašīnu, ievērojiet ceļu satiksmes noteikumus, pretējā gadījumā, ja policija sastādīs administratīvo protokolu, jums nāksies maksāt gan administratīvo sodu valstij, gan soda naudu koplietošanas uzņēmumam.
Neļaujiet citiem izmantot automašīnu, jo īpaši nepilngadīgām personām. Atcerieties – par visu atbild persona, ar kuru ir noslēgts līgums! Un neceriet, ka KASKO apdrošināšana segs visus zaudējumus. Nepatīkami pārsteigumi var sagaidīt koplietošanas auto klientu pat nelielu negadījumu gadījumā.
Sēžoties pie īrēta auto stūres, klienti ir pārliecināti, ka, notiekot negadījumam, no galvassāpēm viņus pasargās KASKO apdrošināšana. Tomēr apdrošināšanas prēmijas šādām automašīnām ir diezgan augstas, tāpēc, lai ietaupītu naudu, auto koplietošanas uzņēmumi izmanto pašrisku, kura ietvaros klients uzņemas visu atbildību par negadījuma sekām.
Citiem vārdiem sakot, ja, apdrošinot automašīnu, uzņēmums ir izvēlējies pašrisku, piemēram, 200 eiro apmērā, tad visus zaudējumus līdz šai robežai sedz klients.
Taču arī šeit ne viss ir tik vienkārši. Kā piemēru var minēt izvilkumu no vienas no auto nomas kompānijas noteikumiem, ja negadījums noticis klienta vainas dēļ: “Zaudējumus, kas nodarīti automašīnai par summu, kas mazāka par 700 eiro, klients atlīdzina pats, bet ne vairāk kā 500 eiro. Automašīnai nodarītie zaudējumi virs 700 eiro tiek atlīdzināti šādā kārtībā: ja automašīnai nodarīts kaitējums, kas pārsniedz 700 eiro, tad tas tiek sadalīts šādi: 500 eiro + 25 procenti no summas, kas pārsniedz 700 eiro”.
Kā redzat, šeit nav runa par summu 200 eiro. Un, protams, jo lielāks ir pašrisks, jo lētāk apdrošināšana izmaksā auto koplietošanas uzņēmumam. Tāpēc, pirms sākat izmantot nomas auto, aicinām rūpīgi izpētīt līgumu ar operatoru.
Ķibele brauciena laikā
Neviens nav apdrošināts pret avārijām un ķibelēm uz ceļa. Auto ir sarežģīta tehnika, kas agri vai vēlu var saniķoties vai pat salūzt. Ja tas notiek automašīnas lietošanas laikā, koplietošanas uzņēmums var padarīt jūs par vainīgo un pieprasīt samaksāt, piemēram, par automašīnas evakuācijas un remontu.
Iespējams, ka uzņēmums zināja par problēmu un vienkārši gaidīja, lai varētu salabot automašīnu uz citu rēķina. Labākais risinājums šādā situācijā ir nenoklusēt problēmu, bet gan nekavējoties ziņot par to automašīnas īpašniekam.
Bet, ja uzņēmums apgalvo, ka bojājums ir radies jūsu dēļ, dodieties uz dīleru centru un veiciet diagnostiku, lai pēc tam iesniegtu pretenziju operatoram par to, ka tā autoparkā ir automašīnas sliktā tehniskā stāvokli. Jā, tas ir ķēpīgi, ilgi un dārga, taču beigās viss atmaksāsies un jums nebūs jāmaksā par remontu, kura izmaksas var būt visnotaļ ievērojamas. Tāpēc PTAC aicina strīda gadījumā vispirms rakstīt pakalpojuma sniedzējam, bet ja strīdu atrisināt neizdodas, vērsties PTAC.
Brauciena pabeigšana
Jūs esat bez problēmām sasniedzis galamērķi un atstājat auto līgumā norādītajā autostāvvietā. Pārliecinieties, ka jūsu telefonā instalētajā mobilajā lietotnē ir reģistrētas brauciena beigas. Pēc tam vēlreiz pārbaudiet un nofotografējiet auto, lai izvairītos no iespējamām problēmām.
Mobilitāte ir galvenā koplietošanas priekšrocība, jo autovadītājs var paņemt un atstāt automašīnu, kur vien vēlas. Turklāt nav nepieciešams ierasties birojā, jo viss notiek tiešsaistē. Taču, tāpat kā visām attālinātās piekļuves programmām, arī koplietošanai ir savi zemūdens akmeņi, par kuriem labāk ir zināt pirms brauciena.
Aleksandrs FEDOTOVS